
H ξηρασία στη διώρυγα του Παναμά και τα συνεπακόλουθα έκτακτα μέτρα που επηρεάζουν τη ναυτιλιακή κίνηση αποτελούν το κύριο θέμα που απασχολεί την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα.
Οι υφιστάμενοι περιορισμοί στο βύθισμα των 44 ποδών θα παραμείνουν σε ισχύ για τους επόμενους δέκα μήνες. Ως αποτέλεσμα, θα αυξηθεί ο αριθμός των ταξιδιών που απαιτούνται για τη μεταφορά του ίδιου όγκου φορτίου, μειώνοντας την αποδοτικότητα του στόλου. Παράλληλα, εναλλακτικές διαδρομές, όπως μέσω της διώρυγας του Σουέζ και του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αυξάνουν τους χρόνους διέλευσης, πλήττοντας ξανά την αποδοτικότητα του στόλου.
Σύμφωνα με την Drewry και στις τρεις περιπτώσεις, δηλαδή αναμονή στη Διώρυγα του Παναμά, επιλογή εναλλακτικών διαδρομών και μείωση του όγκου φορτίων, η διαθεσιμότητα του στόλου μειώνεται και άρα οι ναύλοι πιθανότατα θα αυξηθούν.
Ενδεικτικά, οι ναύλοι για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου μικρότερης χωρητικότητας από Capes αυξήθηκαν τον Αύγουστο εν μέσω αυξημένης συμφόρησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα port days τον Αύγουστο του 2022 κυμαίνονταν από 0,3 έως 8 ημέρες, ενώ τον περασμένο Αύγουστο ο αριθμός αυξήθηκε σε 16 ημέρες.
Ο μέγιστος χρόνος που απαιτήθηκε από ένα πλοίο προκειμένου να διασχίσει τη διώρυγα ήταν κατά μέσο όρο δέκα ημέρες τον Αύγουστο του 2023, από τρεις ημέρες την ίδια περίοδο πέρυσι. Ορισμένα πλοία μάλιστα χρειάστηκαν έως και δεκαέξι ημέρες για τη διέλευση.
Η διώρυγα του Παναμά αποτελεί ζωτικής σημασίας θαλάσσια αρτηρία, μεταξύ άλλων και για τα ξηρά φορτία. Ξηρά φορτία μεταφέρονται εντός της Λατινικής Αμερικής μέσω της διώρυγας (άνθρακας από Κολομβία κ.ά.), ενώ πλοία που δραστηριοποιούνται σε long-haul trades, όπως μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, χρησιμοποιούν την εν λόγω οδό.
Καθώς ο αντίκτυπος του El Niño θα ενταθεί το β’ εξάμηνο και οι περιορισμοί θα παραμείνουν σε ισχύ, οι ναύλοι θα αυξηθούν, εξηγεί η Drewry. Με την εξαγωγική περίοδο αμερικανικής σόγιας να εκκινεί τον επόμενο μήνα, το εμπόριο μεταξύ US Gulf και Κίνας θα επηρεαστεί. Την ίδια ώρα, η μεταφορά μετάλλων, όπως λίθιο και χαλκός, από τη Χιλή και το Περού προς την ΕΕ θα καταστεί πιο ακριβή.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε ανοδική τροχιά κινείται η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» καταγράφοντας αύξηση κατά 10,8% τον περασμένο Μάρτιο, φτάνοντας τους 2,22 εκατομμύρια επιβάτες. Σύμφωνα…
Την πρώτη παράδοση ναυτιλιακών καυσίμων με βιοκαύσιμα στην Ελλάδα ανακοίνωσε ο Όμιλος Motor Oil μέσω της θυγατρικής Coral Marine. Η παράδοση πραγματοποιήθηκε στο κρουαζιερόπλοιο…
Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα παραμένει διαχρονικά αρωγός στις ανάγκες της κοινωνίας. Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται στο όραμα της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών «Ναυτιλία και Κοινωνία…
Η Υφυπουργός Ναυτιλίας παρά τω Προέδρω, κα Μαρίνα Χατζημανώλη, πραγματοποίησε επίσκεψη στη Νέα Υόρκη μεταξύ 3 και 5 Απριλίου 2025, στο πλαίσιο προβολής και…
Εν μέσω συθέμελων αλλαγών στην παγκόσμια οικονομία, η αγορά ενέργειας βιώνει συνεχείς μεταβολές, καθώς οι στρατηγικές κορυφαίων εταιρειών διαμορφώνουν νέες ισορροπίες. Στο πλαίσιο αυτό,…
Η Ιαπωνία κάνει ένα τολμηρό άλμα προς το μέλλον της ψηφιακής υποδομής και της βιωσιμότητας, με τη δημιουργία του πρώτου υπεράκτιου πλωτού «πράσινου» κέντρου…
Κατά περίπου 600 πλοία αναμένεται να αυξηθεί σύντομα ο στόλος των Ελλήνων πλοιοκτητών, δεδομένου του ισχυρού orderbook τους. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής…
Νέες στρατηγικές κινήσεις στην αγορά των ΑΠΕ δρομολόγησε πρόσφατα ο γαλλικός ενεργειακός κολοσσός TotalEnergies. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η TotalEnergies υπέγραψε πρόσφατα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ