Στις 22 Δεκεμβρίου 1960 καθελκύστηκε στα «Ελληνικά Ναυπηγεία» του Σκαραμαγκά το δεξαμενόπλοιο «World Hope» για λογαριασμό της εταιρείας Ήρων, συμφερόντων του Σταύρου Νιάρχου.
Η ημερομηνία αυτή αποτελεί σημείο-σταθμό για την ελληνική ναυτιλία. Το νεότευκτο του Σταύρου Νιάρχου αποτέλεσε το θεμελιώδες βήμα για την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία, καθώς μέχρι τότε δεν είχε ναυπηγηθεί στην Ελλάδα εμπορικό πλοίο τέτοιας χωρητικότητας.
Κατά την περίοδο καθέλκυσης του δεξαμενόπλοιου, τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά μετρούσαν μόλις δύο χρόνια ζωής. Πιο συγκεκριμένα, τα «Ελληνικά Ναυπηγεία» ιδρύθηκαν το 1958 από τον Σταύρο Νιάρχο, με το πρώτο έτος πλήρους λειτουργίας να είναι το 1960. «Χάρις εις την ανήσυχον πρωτοβουλίαν του, απεκτήσαμεν βιομηχανίαν ναυτικών κατασκευών που δεν έχει τίποτε να ζηλεύση από τας παρομοίας εγκαταστάσεις των ξένων μεγάλων λιμένων», αναφέρουν χαρακτηριστικά τα Ναυτικά Χρονικά στο τεύχος της 15ης Οκτωβρίου 1960.
Τα Ναυτικά Χρονικά, αναγνωρίζοντας το μέγεθος μιας τόσο σημαντικής είδησης και θέλοντας να ενημερώσουν το αναγνωστικό κοινό για τις εξελίξεις γύρω από τον εγχώριο ναυπηγικό κλάδο, προχώρησαν σε συστηματικά αφιερώματα για το πρώτο δεξαμενόπλοιο που κατασκευάστηκε στα «Ελληνικά Ναυπηγεία» του Σκαραμαγκά.
Όπως αναφέρει το τεύχος της 1ης Ιανουαρίου 1961, η τελετή καθέλκυσης του «World Hope» πραγματοποιήθηκε «με βαθείαν συγκίνησιν των παρισταμένων διά το ιστορικόν διά τον τόπον μας γεγονός», παρουσία κυβερνητικών εκπροσώπων και στελεχών της ναυτιλίας.
Ο Σταύρος Νιάρχος, μέσω της ιδιότητάς του ως ιδιοκτήτης, τόσο των ναυπηγείων όσο και του νεότευκτου, απηύθυνε χαιρετισμό στους προσκεκλημένους. Μεταξύ άλλων, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την καθέλκυση του πρώτου δεξαμενόπλοιου ελληνικής κατασκευής, τονίζοντας πως η ναυπήγηση του «Παγκόσμιος Ελπίς», όπως αποκλήθηκε το πλοίο στα ελληνικά, είναι «η απόδειξις της ικανότητας και της ζωτικότητας του Έθνους μας». Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, γνωστοποίησε πως αποτελεί προσωπική επιθυμία της αναδόχου του πλοίου και συζύγου του προέδρου της κυβέρνησης, Αμαλίας Καραμανλή, όπως διατεθούν 200.000 δραχμές από τα «Ελληνικά Ναυπηγεία» υπέρ φιλανθρωπικών οργανώσεων δικής της επιλογής.
Σε ό,τι αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, το «Παγκόσμιος Ελπίς» διέθετε χωρητικότητα 25.000 dwt και ναυπηγήθηκε βάσει των κανονισμών του Αμερικανικού Νηογνώμονα. Είχε μήκος 187 μ. και πλάτος 22 μ., ενώ διέθετε μια 8κύλινδρη σύγχρονη μηχανή Ντίζελ για την πρόωσή του. Η ισχύς της ανερχόταν στους 8.400 ίππους, με προβλεπόμενη ταχύτητα τα 15 μίλια ανά ώρα. Το δεξαμενόπλοιο είχε τη δυνατότητα μεταφοράς 24.000 τόνων πετρελαίου, οι οποίοι εκφορτώνονταν μέσω πέντε αντλιών.
Τα ενδιαιτήματα για το πλήρωμα του «World Hope» χαρακτηρίστηκαν ως υπερπολυτελή. Όπως γνωστοποιεί το ρεπορτάζ των Ναυτικών Χρονικών, ελάχιστα πλοία της εποχής εξασφάλιζαν εν ώρα υπηρεσίας τέτοια άνεση για τους αξιωματικούς και για τα μέλη του πληρώματος ταυτόχρονα.
Η ολοκλήρωση της κατασκευής και η παράδοση του «World Hope» από τα «Ελληνικά Ναυπηγεία» Σκαραμαγκά πραγματοποιήθηκε με μια επίσημη τελετή στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά στις 20 Ιουλίου 1961. Το δεξαμενόπλοιο χρονοναυλώθηκε για τη μεταφορά υγρών καυσίμων, με το πρώτο του ταξίδι να αφορά τη μεταφορά φορτίου από τον Εύξεινο Πόντο προς τη Γερμανία.
Το «World Hope» απέδειξε περίτρανα τις δυνατότητες της νέας επένδυσης του Σταύρου Νιάρχου στον Σκαραμαγκά, αποτελώντας το εφαλτήριο για την είσοδο της Ελλάδας στον χώρο της σύγχρονης ναυπηγικής βιομηχανίας.
Μπορείτε να διαβάσετε το αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών για την καθέλκυση του «World Hope» εδώ.
Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η πετρελαιοκηλίδα που προκλήθηκε μετά τη βύθιση δύο ρωσικών δεξαμενόπλοιων στα μέσα Δεκεμβρίου στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στη Ρωσία και την προσαρτημένη Κριμαία, συνεχίζει…
Aύξηση περίπου μισού δισ. ευρώ (551 εκατομμμύρια ευρώ) κατέγραψαν οι καταθέσεις από νοικοκυριά και επιχειρήσεις τον Νοέμβριο του 2024, αγγίζοντας τα 147,8 δισ. ευρώ,…
Περιορισμένα slots και ελλιπές εργατικό δυναμικό αποτελούν δύο εκ των κυριότερων προκλήσεων που αντιμετωπίζουν τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία. Στο πλαίσιο αυτό, οι κολοσσοί της ναυπηγικής…
Το πράσινο φως άναψε το Υπουργικό Συμβούλιο του Ιράκ για την κατασκευή ενός πετρελαιαγωγού που θα ενισχύσει το δίκτυο μεταφοράς πετρελαίου εντός της χώρας…
Η φινλανδική υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών ανακοίνωσε την Πέμπτη 2 Ιανουαρίου, ότι διεξάγει επιθεώρηση στο τάνκερ «Eagle S», για το οποίο υπάρχουν υποψίες ότι…
Στο κατώφλι του νέου έτους, κακάο και καφές αποχαιρέτησαν το 2024 ως οι μεγαλύτεροι κερδισμένοι μεταξύ των commodities. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters,…
Η Tesla εξακολουθεί να επεκτείνει τη δραστηριότητά της στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, παρότι οι ΗΠΑ ‒αλλά και ευρύτερα η Δύση‒ υιοθετούν μια…
Η πληθώρα συμβάντων τεχνικών προβλημάτων που έχουν εκδηλωθεί στις αερομεταφορές το 2024 έχει προβληματίσει ιδιαίτερα την αγορά, με εταιρείες του κλάδου να προβαίνουν σε…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ