
Στις 8 Ιουνίου 1963 καθελκύστηκε το «σούπερ τάνκερ» «Περσέπολις» στα ναυπηγεία Kure της Ιαπωνίας. Η ναυπήγηση πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της εταιρείας Marnato, διαχείρισης του Οίκου Ν. Ι. Γουλανδρή. Το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο υπήρξε μέρος του εκτενούς προγράμματος ναυπηγήσεων της N. J. Goulandris στην Ιαπωνία κατά τη δεκαετία του 1960.
Στο τεύχος της 1ης Αυγούστου 1963, τα Ναυτικά Χρονικά, σε δισέλιδο αφιέρωμα με τίτλο «Εντείνεται ο ρυθμός των παραγγελιών εις Ιαπωνίαν», παρουσίασαν τη συμβολή της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας στην ανάπτυξη της ιαπωνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Στο αφιέρωμα αυτό, ο Έλληνας εφοπλιστής αναφέρεται ως ο «θετικότερος και καλύτερος πελάτης των ιαπωνικών ναυπηγείων». Τα Ναυτικά Χρονικά συνόδευσαν το αφιέρωμα με φωτογραφικό υλικό από καθελκύσεις πλοίων ελληνικών συμφερόντων. Το περιοδικό δημοσίευσε δύο φωτογραφίες από την καθέλκυση του «Περσέπολις», αναφέροντας μάλιστα και τα τεχνικά του χαρακτηριστικά. Ως ανάδοχοι του πλοίου παρέστησαν στην τελετή καθέλκυσης οι δύο θυγατέρες του Ιάπωνα πρωθυπουργού Hayato Ikeda.
Το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο της N. J. Goulandris διέθετε χωρητικότητα 53.000 dwt, ολικό μήκος 230 μ. και πλάτος 32,2 μ. Οι δεξαμενές του πλοίου είχαν χωρητικότητα 69.522 κυβικών μέτρων, ενώ οι μηχανές ατμοστροβίλων του διέθεταν δύναμη 17.000 ίππων, αποδίδοντας υπηρεσιακή ταχύτητα 16 κόμβων. Η ναυπήγηση του «Περσέπολις» είχε ξεκινήσει στις 15 Δεκεμβρίου 1962 και προχώρησε με γρήγορους ρυθμούς, με το πλοίο να παραδίδεται στους ιδιοκτήτες του τον Οκτώβριο του 1963.
Εκείνη την περίοδο, οι ναυπηγήσεις πλοίων ελληνικών συμφερόντων στην Ιαπωνία βρίσκονταν σε ανοδική πορεία, με τα Ναυτικά Χρονικά να σπεύδουν να παρουσιάσουν «τα νεώτερα επί των ελληνικών παραγγελιών». Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί η πληροφορία ότι, μεταξύ των ετών 1956-1961, από το σύνολο των ιαπωνικών ναυπηγήσεων προς εξαγωγή, το 33,2% ήταν για λογαριασμό Ελλήνων εφοπλιστών (1.907.672 τόνοι gross από σύνολο 5.746.000). Σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες ελληνικών συμφερόντων μεταξύ Απριλίου 1962 και Μαΐου 1963, η συνολική αξία των συμβολαίων για τις ελληνικές ναυπηγήσεις υπολογιζόταν στο εντυπωσιακό για την εποχή ποσό των σχεδόν 140 εκατ. δολαρίων.
Η εκτεταμένη ναυπηγική δραστηριότητα του Οίκου Ν. Ι. Γουλανδρή στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου εκείνα τα χρόνια θα οδηγούσε τα Ναυτικά Χρονικά σε δημοσίευση ενός ολοσέλιδου φωτογραφικού αφιερώματος στις 15 Οκτωβρίου 1963. Ιδιαίτερη εντύπωση στον ναυτιλιακό Τύπο της περιόδου προκάλεσε η παραγγελία της N. J. Goulandris στα ναυπηγεία του Kure για δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 300.000 dwt. To «Περσέπολις» ήταν το πρώτο από τα πέντε αυτά παραγγελθέντα δεξαμενόπλοια στα συγκεκριμένα ιαπωνικά ναυπηγεία, με το «Κόρινθος» που ακολούθησε αμέσως μετά να αποτελεί αδελφό του πλοίο.
Η καθέλκυση του «Περσέπολις» και το ναυτιλιακό ρεπορτάζ που συνόδευσαν την παρουσίαση του πλοίου στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό συνιστούν χαρακτηριστικό γνώρισμα των «χρυσών χρόνων» της ελληνο-ιαπωνικής συνεργασίας στον ναυπηγικό τομέα, κατά τα οποία οι εντυπωσιακές φωτογραφίες από καθελκύσεις πλοίων αλλά και από τις τελετές ονοματοδοσίας μαγνήτιζαν το ενδιαφέρον του κοινού.
Μπορείτε να διαβάσετε τα αφιερώματα των Ναυτικών Χρονικών στο «Περσέπολις» στους παρακάτω συνδέσμους:
«Εντείνεται ο ρυθμός των παραγγελιών εις Ιαπωνίαν»
«Αι ναυπηγήσεις του Οίκου Ν. Ι. Γουλανδρή»
Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία παραμένουν κύρια επιλογή όσον αφορά την κατασκευή υγραεριοφόρων, με τη Solvang ASA να ανακοινώνει την εκκίνηση της κατασκευής δύο VLGCs στις…
Την ελληνική σημαία ύψωσε το bulk carrier «Nea Tyhi» διαχείρισης της Fafalios Shipping. To πλοίο χωρητικότητας 82.211 dwt ναυπηγήθηκε το 2009 στην Ιαπωνία. Ο…
Tον τελευταίο κύκλο των διαπραγματεύσεων για τις ελάχιστες απολαβές των ναυτικών ολοκλήρωσε ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO) σε συνεδρίαση του Subcommittee on Wages of…
Η σύγκρουση ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα αρχίζει να παίρνει την μορφή εμπορικού πολέμου με απρόβλεπτες συνέπειες. Αλλά ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο…
Σε 981 διαμορφώνονται, βάσει των τελευταίων δεδομένων, τα δεξαμενόπλοια των οποίων η ναυπήγηση εκκρεμεί. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Braemar, εκκρεμεί η…
Οι πρόσφατοι περιορισμοί της κρατικής διοίκησης Τραμπ στις εξαγωγές μικροκυκλωμάτων H20 της Nvidia θα μπορούσαν να κοστίσουν στην εταιρεία δισεκατομμύρια δολάρια και να επιδράσουν…
Δεδομένες θα πρέπει να θεωρούνται οι ανακατατάξεις στον εμπορευματικό χάρτη των bulk carriers, καθώς ΗΠΑ και Κίνα επιδίδονται σε έναν άνευ προηγουμένου εμπορικό πόλεμο…
Την εξερεύνηση ενός πεδίου στη Μαύρη Θάλασσα, με στόχο την ανακάλυψη κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου, δρομολογεί ο κολοσσός ενέργειας Shell. Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ