Την 21η Νοεμβρίου 1956 παραδόθηκε το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο «Largo» από τα ναυπηγεία Kawasaki στην εταιρεία «Ρέα», συμφερόντων του Κωστή Μ. Λεμού. Το συγκεκριμένο πλοίο κατασκευάστηκε με ένα πρωτοφανές σχεδιαστικό χαρακτηριστικό: τόσο η μηχανή όσο και η γέφυρά του είχαν τοποθετηθεί στο πρυμναίο κατάστρωμα.
Κατά τη σύγχρονη εποχή ‒και εδώ και πολλές δεκαετίες‒ στους περισσότερους τύπους εμπορικών πλοίων έχει καθιερωθεί η κατασκευή της γέφυρας και του «ακομοδέσιου» στο πρυμναίο τμήμα. Ωστόσο, κατά την περίοδο ναυπήγησης του «Largo», ένα τέτοιο γνώρισμα ήταν πρωτοφανές για την παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία, καθώς συνηθιζόταν η τοποθέτηση της γέφυρας στο μέσον του πλοίου. Σύμφωνα με τα Ναυτικά Χρονικά, το «Largo» αποτέλεσε το «πρώτον πλοίον έχον την γέφυραν εις το πρυμναίον κατάστρωμα».
Το περιοδικό, αναγνωρίζοντας την πρωτοποριακή αυτή ναυπήγηση για τα ελληνικά αλλά και διεθνή ναυπηγικά δεδομένα, προχώρησε σε σύντομο φωτογραφικό αφιέρωμα, που περιέγραφε το πλοίο αλλά και το ιστορικό του. Το «Largo» συστήθηκε στους αναγνώστες των Ναυτικών Χρονικών στο τεύχος της 15ης Ιανουαρίου 1957, όπου παραδοσιακά πραγματοποιούνταν η ανασκόπηση του προηγούμενου έτους και η ανάδειξη των σημαντικότερων γεγονότων της χρονιάς.
Το πλοίο διέθετε χωρητικότητα 38.000 dwt και για την πρόωσή του χρησιμοποιούσε μηχανές ατμοστροβίλων 20.750 ίππων, που προσέφεραν ταχύτητα 18,5 κόμβων. Μάλιστα, κατά τις δοκιμές του είχε αναπτύξει ταχύτητα 20 κόμβων. Το «Largo» αποτέλεσε μέρος μια ευρύτατης παραγγελίας δώδεκα πλοίων που κατασκευάζονταν εκείνη την περίοδο στην Ιαπωνία για λογαριασμό του Κώστα Μ. Λεμού. Το ναυπηγείο της Kawasaki περιέλαβε πληθώρα βελτιώσεων στον λέβητα, στη μηχανή του πλοίου αλλά και σε άλλα σημεία, που αύξησαν τόσο την ταχύτητα εκφορτώσεως του πλοίου όσο και την ασφάλεια του πληρώματος. Σύμφωνα με τις πληροφορίες των Ναυτικών Χρονικών, το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο είχε ταχύτητα εκφορτώσεως 5.000 τόνων την ώρα.
Συνεχίζοντας το αφιέρωμά του, το περιοδικό αναφέρει τα σημαντικά πλεονεκτήματα που προσέφερε η τοποθέτηση της γέφυρας στο πρυμναίο τμήμα του πλοίου. Πιο συγκεκριμένα, η συγκέντρωση ολόκληρου του πληρώματος και των αξιωματικών στο πίσω μέρος του πλοίου παρείχε μεγαλύτερη ευκολία ενδιαίτησης αλλά και συντήρησης των υπερκατασκευών του σκάφους. Υπό αυτόν τον σχεδιασμό, επίσης, ήταν ευκολότερη και οικονομικότερη η τοποθέτηση του τεχνητού κλιματισμού. Ταυτόχρονα, η τοποθέτηση του βάρους της υπερκατασκευής, που υπολογιζόταν στους 120 τόνους, στην πρύμνη ήταν προτιμότερη για τη διαγωγή (trimming) του πλοίου. Η απουσία ανάγκης για την κατασκευή διαδρόμου μεταξύ του πίσω μέρους του πλοίου και της γέφυρας μείωσε το τελικό νεκρό βάρος του πλοίου. Η πρυμναία γέφυρα του «Largo» προσέφερε επίσης σημαντικές διευκολύνσεις για την εσωτερική επικοινωνία μεταξύ γέφυρας και μηχανοστασίου, ενώ τα μηχανήματα πηδαλιουχίας εγκαταστάθηκαν με μεγαλύτερη ευκολία και θα συντηρούνταν οικονομικότερα. Φυσικά, ο νέος αυτός σχεδιασμός του πλοίου θα δημιουργούσε νέες προκλήσεις για τους πλοηγούς, οι οποίοι ήταν συνηθισμένοι να κατευθύνουν πλοία με τη γέφυρα στο μέσον του σκάφους.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί η αναφορά των Ναυτικών Χρονικών ότι μεγάλος αριθμός εφοπλιστών και ναυπηγών αποφάσισαν να ακολουθήσουν πλέον τη συγκεκριμένη σχεδιαστική κατεύθυνση, με τον αριθμό των παραγγελιών για πλοία που διέθεταν τις μηχανές και τις γέφυρες στο πρυμναίο τμήμα τους να αυξάνεται εντυπωσιακά.
Το «Largo» θα απέπλεε για το παρθενικό του ταξίδι αμέσως μετά την παράδοσή του από τα ιαπωνικά ναυπηγεία. Την 21η Νοεμβρίου 1956 θα ξεκινούσε από το Κόμπε για τον Περσικό Κόλπο, προκειμένου να φορτώσει αργό πετρέλαιο. Το πρώτο αυτό ταξίδι θα σηματοδοτούσε μια νέα εποχή στον σχεδιασμό και στην κατασκευή εμπορικών πλοίων, με την πρυμναία γέφυρα σταδιακά να εκτιμάται για τα πλεονεκτήματά της, δικαιώνοντας την επιλογή του Κώστα Μ. Λεμού να προχωρήσει στη σχεδιαστική αυτή καινοτομία.
Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για το αφιέρωμα στο «Largo» εδώ.
Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Από το Λονδίνο, στο πλαίσιο της τελετής κοπής Βασιλόπιτας για το 2025, ο πρόεδρος του Greek Shipping Co-operation Committee κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός έδωσε το…
Η μείωση των εκπομπών άκαυστου μεθανίου από πλοία LNG είτε λόγω διαρροής είτε λόγω ατελούς καύσης αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες περιβαλλοντικές προκλήσεις της…
Ένας σημαντικός αριθμός δεξαμενόπλοιων μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου αναγκάζεται να αλλάξει σημαία, καθώς σφίγγει ο κλοιός των αμερικανικών και βρετανικών κυρώσεων στη Μόσχα. Δημοσίευμα του…
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πλέον το ίδιο αξιόπιστα όπως τα συμβατικά που έχουν κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου. Αυτό ήταν το αποτέλεσμα έρευνας που πραγματοποιήθηκε…
Το λιμάνι της Κλαϊπέντα έκανε ένα καθοριστικό βήμα προς το μέλλον με την καθέλκυση του πρώτου πλοίου της Λιθουανίας που κινείται αποκλειστικά με πράσινο…
Σημαντικές μεταβολές καταγράφονται στο θαλάσσιο εμπόριο ξηρών φορτίων στις αρχές του 2025, με τις συνθήκες της ζήτησης να οδηγούν τις όποιες εξελίξεις. Αναλυτικότερα, για…
Στους υδρογονάνθρακες του Καζακστάν φαίνεται να εστιάζει προσεχώς η Chevron, καθώς η εκκίνηση νέας επέκτασης σε πεδίο πετρελαίου της χώρας σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο…
Συνέχεια στο μπαράζ λιμενικών επενδύσεων από τις κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών έδωσε πρόσφατα η Hyundai Merchant Marine (HMM), με τον κολοσσό της Νότιας Κορέας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ