
Στις 12 Δεκεμβρίου 1973 καθελκύστηκε το bulk carrier «Αλθαία» του Οίκου Ανδρεάδη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Το νεότευκτο πλοίο διέθετε χωρητικότητα 43.300 dwt και αποτέλεσε το μεγαλύτερο εμπορικό πλοίο που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα.
Τα Ναυτικά Χρονικά, αναγνωρίζοντας το σημείο αυτό σταθμό για την εγχώρια ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, προχώρησαν σε ένα δισέλιδο αφιέρωμα στο τεύχος της 15ης Δεκεμβρίου 1973, καταγράφοντας τις τεχνικές προδιαγραφές του πλοίου και την τελετή καθελκύσεώς του.
Το bulk carrier «Αλθαία», που ενεγράφη στο ελληνικό νηολόγιο, είχε ολικό μήκος 205 μ. και μέγιστο πλάτος 27,2 μ. Η κύρια μηχανή του, με 14.200 ίππους, απέδωσε κατά τις δοκιμές του πλοίου ταχύτητα 15,8 κόμβων. Το νεότευκτο πλοίο του Οίκου Ανδρεάδη διέθετε χώρους ενδιαιτήσεως με κλιματισμό για πλήρωμα 43 ατόμων, ενώ τη ναυπήγησή του επέβλεψε ο αμερικανικός νηογνώμονας.
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του περιοδικού, μετά την ονομασία του πλοίου από την ανάδοχο Πηνελόπη Ν. Βλάγκαλη, το «Αλθαία» καθελκύστηκε «υπό τους συριγμούς των πλοίων και τας ενθουσιώδεις εκδηλώσεις του προσωπικού των Ναυπηγείων».
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας εκείνη την περίοδο ανήκαν στο συγκρότημα της Εμπορικής Τραπέζης, διαχείρισης του καθ. Στρατή Γ. Ανδρεάδη, αποτελώντας σημαντικό τμήμα της επιχειρηματικής δραστηριότητας του τότε προέδρου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών. Διευθύνων σύμβουλος των ναυπηγείων ήταν ο υιός του, Αλέξανδρος, ο οποίος και απηύθυνε χαιρετισμό κατά την τελετή καθελκύσεως του «Αλθαία». Κατά την ομιλία του, ο Αλέξανδρος Σ. Ανδρεάδης έδωσε τα συγχαρητήριά του προς την ομάδα ναυπηγών και εργατοτεχνιτών, των οποίων η συμβολή υπήρξε καθοριστική για την ολοκλήρωση της ναυπήγησης.
Η κατασκευή του «Αλθαία», σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Ανδρεάδη, αποτέλεσε την εκδήλωση των δυνατοτήτων της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας στην κατασκευή ολοένα και μεγαλύτερων πλοίων. Πιο συγκεκριμένα, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είχαν ιδρυθεί από τον Ανδρεάδη το 1962, με τις πρώτες επισκευές πλοίων να καταγράφονται το 1969. Μέσα σε τέσσερα μόλις χρόνια θα πραγματοποιούνταν εκσυγχρονισμός των μηχανημάτων και εξειδικευμένη εκπαίδευση του προσωπικού, μετατρεπόμενα έτσι με μεγάλη ταχύτητα από γιάρδα επισκευών σε γιάρδα κατασκευών. Τα Ναυτικά Χρονικά, καταγράφοντας αυτούσια την ομιλία του, φέρνουν στο φως ορισμένα στοιχεία που αποδείκνυαν την «αλματώδη πρόοδον» των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Μεταξύ αυτών, εντύπωση προκαλεί ο όγκος των πλοίων που επισκευάστηκαν μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου του 1973: 148 πλοία συνολικής χωρητικότητας 2.153.000 τόνων, αριθμοί που αντιπροσώπευαν αύξηση κατά 62% από το προηγούμενο έτος.
Λίγο πριν από την καθέλκυση του «Αλθαία», ο Αλέξανδρος Σ. Ανδρεάδης ανέγνωσε τηλεγράφημα του προέδρου των Ναυπηγείων, Στρατή Γ. Ανδρεάδη, ο οποίος βρισκόταν εκείνη την περίοδο στο Παρίσι. Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι: «Παρευρίσκομαι νοερώς κοντά σας και συμμετέχω εις την χαράν διά την καθέλκυσιν του μεγαλυτέρου ναυπηγηθέντος εν Ελλάδι σκάφους. […] το προσωπικόν μας, με τον μόχθον, τον ζήλον και τας εξόχους ικανότητάς του, εδημιούργησε το λαμπρόν τούτο σκάφος».
Λίγους μήνες μετά το «Αλθαία», στα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα καθελκυόταν το «Ακταία», αδελφό πλοίο ίσης χωρητικότητας, γεγονός που υπογράμμισε τις δυνατότητες των ναυπηγείων αλλά και τη γενικότερη άνθηση που καταγραφόταν στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της χώρας εκείνη την περίοδο.
Μπορείτε να διαβάσετε το αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών στην καθέλκυση του «Αλθαία» εδώ.
Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την ελληνική σημαία ύψωσε το bulk carrier «Nea Tyhi» διαχείρισης της Fafalios Shipping. To πλοίο χωρητικότητας 82.211 dwt ναυπηγήθηκε το 2009 στην Ιαπωνία. Ο…
Tον τελευταίο κύκλο των διαπραγματεύσεων για τις ελάχιστες απολαβές των ναυτικών ολοκλήρωσε ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO) σε συνεδρίαση του Subcommittee on Wages of…
Η σύγκρουση ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα αρχίζει να παίρνει την μορφή εμπορικού πολέμου με απρόβλεπτες συνέπειες. Αλλά ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο…
Σε 981 διαμορφώνονται, βάσει των τελευταίων δεδομένων, τα δεξαμενόπλοια των οποίων η ναυπήγηση εκκρεμεί. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Braemar, εκκρεμεί η…
Οι πρόσφατοι περιορισμοί της κρατικής διοίκησης Τραμπ στις εξαγωγές μικροκυκλωμάτων H20 της Nvidia θα μπορούσαν να κοστίσουν στην εταιρεία δισεκατομμύρια δολάρια και να επιδράσουν…
Δεδομένες θα πρέπει να θεωρούνται οι ανακατατάξεις στον εμπορευματικό χάρτη των bulk carriers, καθώς ΗΠΑ και Κίνα επιδίδονται σε έναν άνευ προηγουμένου εμπορικό πόλεμο…
Την εξερεύνηση ενός πεδίου στη Μαύρη Θάλασσα, με στόχο την ανακάλυψη κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου, δρομολογεί ο κολοσσός ενέργειας Shell. Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει…
Άνοδο 9,1% παρουσίασε η επιβατική κίνηση το α΄ τρίμηνο του 2025, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2024 στα 24 αεροδρόμια διαχείρισης της Υπηρεσίας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ