Μπορεί να έχει δώσει τη θέση του στο «ξενόφερτο» έλατο, ωστόσο η παρουσία και ο στολισμός του παραδοσιακού καραβιού παραπέμπει στον άρρηκτο δεσμό του ελληνικού στοιχείου με τη θάλασσα και μας γεμίζει συγκίνηση και νοσταλγία.
Είναι ίσως πιο «λιτό» από ένα φορτωμένο με στολίδια χριστουγεννιάτικο δέντρο. Αυτή του, όμως, η απλότητα μιλάει στην ψυχή του κάθε Έλληνα, καθώς είναι συνυφασμένη με την παράδοση και με μια παλιά εποχή, πιο δύσκολη ίσως, αλλά σίγουρα πιο ανέμελη και αθώα.
Προπολεμικά, η περίοδος των Χριστουγέννων, η γιορτή της αγάπης και της οικογενειακής θαλπωρής, συχνά «σκιαζόταν» από την απουσία ενός αγαπημένου προσώπου που ταξίδευε στη θάλασσα. Γι’ αυτό και στα περισσότερα σπίτια, κυρίως των νησιών και των μικρών και μεγάλων ναυτότοπων του Αιγαίου και του Ιονίου, υπήρχε το καραβάκι, ένα είδος τάματος για την ασφαλή επιστροφή ή ένα σύμβολο τιμής προς τον απόντα ναυτικό και θαλασσινό.
Παρότι φτιαγμένο με ταπεινά υλικά, όπως άλλωστε και τα παιδικά παιχνίδια, κατάφερνε να σκορπά γύρω του μια αίσθηση αισιοδοξίας και ελπίδας.
Με το πέρασμα του καιρού, το καραβάκι εγκαταλείφθηκε, για να φθάσει να χρησιμοποιείται μόνο από κάποιους δήμους για να κοσμήσει πλατείες ή δημοτικά κτίρια. Αξίζει να αναφερθεί ότι στη Χίο το έθιμο αναβιώνει κάθε παραμονή Πρωτοχρονιάς, όταν στολίζονται πιστά αντίγραφα πλοίων, κατασκευασμένα από μεγάλους και μικρούς, με μεράκι και μοναδική μαεστρία!
Όποια κι αν είναι η επιλογή, η ευχή είναι μία: Υγεία και Χαρές στους ναυτικούς μας και στις οικογένειές τους, καλά ανταμώματα, πάντα καλοτάξιδα καράβια και ήρεμες θάλασσες!
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η πετρελαιοκηλίδα που προκλήθηκε μετά τη βύθιση δύο ρωσικών δεξαμενόπλοιων στα μέσα Δεκεμβρίου στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στη Ρωσία και την προσαρτημένη Κριμαία, συνεχίζει…
Aύξηση περίπου μισού δισ. ευρώ (551 εκατομμμύρια ευρώ) κατέγραψαν οι καταθέσεις από νοικοκυριά και επιχειρήσεις τον Νοέμβριο του 2024, αγγίζοντας τα 147,8 δισ. ευρώ,…
Περιορισμένα slots και ελλιπές εργατικό δυναμικό αποτελούν δύο εκ των κυριότερων προκλήσεων που αντιμετωπίζουν τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία. Στο πλαίσιο αυτό, οι κολοσσοί της ναυπηγικής…
Το πράσινο φως άναψε το Υπουργικό Συμβούλιο του Ιράκ για την κατασκευή ενός πετρελαιαγωγού που θα ενισχύσει το δίκτυο μεταφοράς πετρελαίου εντός της χώρας…
Η φινλανδική υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών ανακοίνωσε την Πέμπτη 2 Ιανουαρίου, ότι διεξάγει επιθεώρηση στο τάνκερ «Eagle S», για το οποίο υπάρχουν υποψίες ότι…
Στο κατώφλι του νέου έτους, κακάο και καφές αποχαιρέτησαν το 2024 ως οι μεγαλύτεροι κερδισμένοι μεταξύ των commodities. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters,…
Η Tesla εξακολουθεί να επεκτείνει τη δραστηριότητά της στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, παρότι οι ΗΠΑ ‒αλλά και ευρύτερα η Δύση‒ υιοθετούν μια…
Η πληθώρα συμβάντων τεχνικών προβλημάτων που έχουν εκδηλωθεί στις αερομεταφορές το 2024 έχει προβληματίσει ιδιαίτερα την αγορά, με εταιρείες του κλάδου να προβαίνουν σε…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ