
Στις 20 Φεβρουαρίου του 1973 παραδόθηκε το –μέχρι τότε– μεγαλύτερο δεξαμενόπλοιο στον κόσμο ονόματι «Globtik Tokyo», ένα γεγονός-σταθμός στην τάση γιγάντωσης των πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου, που σαφώς απασχόλησε τον ναυτιλιακό Τύπο της εποχής. Στο πλαίσιο αυτό, τα Ναυτικά Χρονικά, στο τεύχος της 15ης Φεβρουαρίου του 1973, προέβησαν σε αφιέρωμα για το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο, με τίτλο «Το μεγαλύτερον του κόσμου».
Το «Globtik Tokyo» κατασκευάστηκε στην Ιαπωνία και συγκεκριμένα στα ναυπηγεία της Ishikawajima Harima. Το μέγεθός του ήταν γιγάντιο, καθώς διέθετε χωρητικότητα 477.000 dwt και 235.000 GT, μήκος 379 μ. και πλάτος 62 μ. Το κόστος της ναυπήγησής του υπολογιζόταν περίπου στα 15 δισ. γιεν. Η ναυπήγηση πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της εταιρείας Globtik Tankers Ltd. του Ηνωμένου Βασιλείου.
Το συγκεκριμένο αφιέρωμα δεν ήταν το πρώτο στο οποίο είχαν προβεί τα Ναυτικά Χρονικά για το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο. Στις σελίδες του τεύχους της 15ης Νοεμβρίου του 1972, ένα εκτενές αφιέρωμα με τίτλο «Καθέλκυσις του μεγαλύτερου δεξαμενοπλοίου του κόσμου» ανέφερε αναλυτικά όχι μόνο τα τεχνικά χαρακτηριστικά του πλοίου, αλλά και τις εμπορικές βλέψεις της πλοιοκτήτριας εταιρείας, μήνες πριν από την παράδοσή του.
Όπως αναφερόταν χαρακτηριστικά, το σκάφος είχε ναυλωθεί στην Tokyo Tanker Company και θα αξιοποιούνταν για τη μεταφορά αργού πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο σε τερματικό πετρελαίου του ομίλου Nippon Oil στη νότια Ιαπωνία.
Ειδική αναφορά στο κείμενο των Ναυτικών Χρονικών πραγματοποιήθηκε για την εστίαση στην ασφάλεια κατά τη ναυπήγησή του. Με γνώμονα την ασφάλεια της ζωής εν πλω, το υπερμέγεθες δεξαμενόπλοιο ήταν εξοπλισμένο με ειδικό σύστημα για την πρόληψη των εκρήξεων εντός των δεξαμενών πετρελαίου, με μόνιμο σύστημα καθαρισμού δεξαμενών αλλά και με σύστημα πρόληψης συγκρούσεων.
Παράλληλα, δεν ήταν το πρώτο γιγαντιαίο για την εποχή δεξαμενόπλοιο που τα ναυπηγεία Ishikawajima Harima είχαν αναλάβει. Μάλιστα, θα προχωρούσαν στη ναυπήγηση δύο ακόμα όμοιων πλοίων, το ένα για λογαριασμό του «Ομίλου Γκλόπτικ» και το άλλο για λογαριασμό τόσο της «Τόκιο Τάνκερ» όσο και της «Τις Σίππινγκ Κόμπανυ». [AS1] Αξίζει να σημειωθεί ότι το «Globtik Tokyo» διατήρησε για λίγο τα πρωτεία της κατάταξης των δεξαμενόπλοιων βάσει μεγέθους, καθώς το 1973 καθελκύστηκε το όμοιο πλοίο «Globtik London», μεγαλύτερο σε χωρητικότητα κατά μόλις 276 dwt.
Παρά το υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον που καταγράφεται εκείνη την περίοδο στον ναυτιλιακό Τύπο, στη σημερινή εποχή το «κύμα» αυτό έχει εξασθενίσει, με πλοία που ξεπερνούν σημαντικά την τυπική χωρητικότητα των 320.000 dwt να αξιοποιούνται πρωτίστως για την αποθήκευση πετρελαίου παρά για τη μεταφορά του. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, η ναυπήγηση του «Globtik Tokyo» αποτελεί σημείο αναφοράς για την τάση γιγάντωσης των πλοίων και εκμετάλλευσης των οικονομιών κλίμακας στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Μπορείτε να διαβάσετε το αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών στο «Globtik Tokyo» εδώ.
Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία παραμένουν κύρια επιλογή όσον αφορά την κατασκευή υγραεριοφόρων, με τη Solvang ASA να ανακοινώνει την εκκίνηση της κατασκευής δύο VLGCs στις…
Την ελληνική σημαία ύψωσε το bulk carrier «Nea Tyhi» διαχείρισης της Fafalios Shipping. To πλοίο χωρητικότητας 82.211 dwt ναυπηγήθηκε το 2009 στην Ιαπωνία. Ο…
Tον τελευταίο κύκλο των διαπραγματεύσεων για τις ελάχιστες απολαβές των ναυτικών ολοκλήρωσε ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO) σε συνεδρίαση του Subcommittee on Wages of…
Η σύγκρουση ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα αρχίζει να παίρνει την μορφή εμπορικού πολέμου με απρόβλεπτες συνέπειες. Αλλά ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο…
Σε 981 διαμορφώνονται, βάσει των τελευταίων δεδομένων, τα δεξαμενόπλοια των οποίων η ναυπήγηση εκκρεμεί. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Braemar, εκκρεμεί η…
Οι πρόσφατοι περιορισμοί της κρατικής διοίκησης Τραμπ στις εξαγωγές μικροκυκλωμάτων H20 της Nvidia θα μπορούσαν να κοστίσουν στην εταιρεία δισεκατομμύρια δολάρια και να επιδράσουν…
Δεδομένες θα πρέπει να θεωρούνται οι ανακατατάξεις στον εμπορευματικό χάρτη των bulk carriers, καθώς ΗΠΑ και Κίνα επιδίδονται σε έναν άνευ προηγουμένου εμπορικό πόλεμο…
Την εξερεύνηση ενός πεδίου στη Μαύρη Θάλασσα, με στόχο την ανακάλυψη κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου, δρομολογεί ο κολοσσός ενέργειας Shell. Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ