
MarineShaft came to the rescue when a chemical tanker needed a new coupling and a fast repair of its propeller equipment. The vessel suffered an incident, which caused damage to the coupling forcing the tanker out of service and into an unplanned docking at a Swedish Shipyard. The shaft hydraulic coupling had rotated and seized onto the propeller shaft, and the only option was to cut the coupling in halves. The owner had to decide how to repair the damages on the shaft and get a new coupling in a hurry.
Repair solution
MarineShaft suggested welding up the shaft and machining it to its original size. Regarding the needed coupling, MarineShaft had the material in stock and could offer a new one in 12 working days. MarineShaft suggested repairing the damages to the blade carriers by laser cladding. MarineShaft got the job and received the propeller equipment in our workshop. The propeller equipment was of type ZF – Controllable Pitch Propeller.
The damages to the shaft cone were welded up using MAG welding in accordance with regulations from the involved classification society ABS. MarineShaft has ABS class approval to weld on propeller shafts using MAG welding. After MAG welding, the welded areas were post-weld heat treated and machined to their original size. NDT tests were carried out by 3rd part Force Technology.
The new coupling was manufactured in 28Mn6 material with a 3.2 material certificate, and the dimension was Ø750/510×650 mm.
Laser Cladding of Hub & Blade carrier
MarineShaft used laser cladding to rebuild the hub´s blade seal areas to their original size. 2 layers of bronze cladding was applied. The hub´s contact surfaces was machined to plain surfaces. The blade carriers was welded up by laser cladding and machined to fit the new dimension of the hub. For this, MarineShaft used Inconel 625 material.
LPI test carried out accordingly
The propeller blades were controlled and polished. MarineShaft machined the blade feet and bolt areas to clean surfaces.
Sliding blocks and Yoke
New sliding blocks delivered from Maker was final machined to fit new dimenison of counter parts. The yoke was machined and polished.
The equipment was reassembled, and the final measurements were carried out and witnessed by an ABS surveyor. The entire repair, including manufacturing was carried out on urgent basis.
Oil tube for the servo cylinder put in place
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την ελληνική σημαία ύψωσε το bulk carrier «Nea Tyhi» διαχείρισης της Fafalios Shipping. To πλοίο χωρητικότητας 82.211 dwt ναυπηγήθηκε το 2009 στην Ιαπωνία. Ο…
Tον τελευταίο κύκλο των διαπραγματεύσεων για τις ελάχιστες απολαβές των ναυτικών ολοκλήρωσε ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO) σε συνεδρίαση του Subcommittee on Wages of…
Η σύγκρουση ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα αρχίζει να παίρνει την μορφή εμπορικού πολέμου με απρόβλεπτες συνέπειες. Αλλά ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο…
Σε 981 διαμορφώνονται, βάσει των τελευταίων δεδομένων, τα δεξαμενόπλοια των οποίων η ναυπήγηση εκκρεμεί. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Braemar, εκκρεμεί η…
Οι πρόσφατοι περιορισμοί της κρατικής διοίκησης Τραμπ στις εξαγωγές μικροκυκλωμάτων H20 της Nvidia θα μπορούσαν να κοστίσουν στην εταιρεία δισεκατομμύρια δολάρια και να επιδράσουν…
Δεδομένες θα πρέπει να θεωρούνται οι ανακατατάξεις στον εμπορευματικό χάρτη των bulk carriers, καθώς ΗΠΑ και Κίνα επιδίδονται σε έναν άνευ προηγουμένου εμπορικό πόλεμο…
Την εξερεύνηση ενός πεδίου στη Μαύρη Θάλασσα, με στόχο την ανακάλυψη κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου, δρομολογεί ο κολοσσός ενέργειας Shell. Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει…
Άνοδο 9,1% παρουσίασε η επιβατική κίνηση το α΄ τρίμηνο του 2025, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2024 στα 24 αεροδρόμια διαχείρισης της Υπηρεσίας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ