Τις κύριες προκλήσεις για τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες τους ερχόμενους μήνες καταδεικνύει πρόσφατη ανάλυση του World Economic Forum. Πιο συγκεκριμένα, οι κύριες προκλήσεις σύμφωνα με το WEF είναι το αυξανόμενο κόστος διαβίωσης, οι εργατικές κινητοποιήσεις, η ενεργειακή κρίση, η γεωπολιτική αβεβαιότητα και οι ακραίες καιρικές συνθήκες.
Ειδικότερα, το αυξανόμενο κόστος διαβίωσης περιορίζει την αγοραστική ικανότητα των πολιτών και κατ’ επέκταση οδηγεί σε πτώση της ζήτησης. Συνεπώς, ο ακριβής σχεδιασμός για τους ερχόμενους μήνες από τις εταιρείες λιανικής καθίσταται δύσκολο εγχείρημα.
Την ίδια ώρα, οι εργατικές κινητοποιήσεις πληθαίνουν τους τελευταίους μήνες στην Ευρώπη –πρόσφατο παράδειγμα αποτελούν οι λιμένες Felixstowe και Λίβερπουλ στο Ηνωμένο Βασίλειο–, καθώς οι εργαζόμενοι απαιτούν αύξηση των απολαβών προκειμένου να μετριαστούν οι επιπτώσεις του πληθωρισμού. Εκτός αυτού, η έλλειψη εργαζομένων, και δη οδηγών φορτηγών, στις χερσαίες εφοδιαστικές αλυσίδες επιμένει.
Όσον αφορά το ενεργειακό τοπίο, η άνευ προηγουμένου κρίση έχει οδηγήσει σε αναθεώρηση πρότερων οικονομικών εκτιμήσεων. Ενδεικτικά, η Γερμανία, η ισχυρότερη οικονομία της Ευρώπης, φλερτάρει με την οικονομική ύφεση, με την επίδραση μιας τέτοιας εξέλιξης στις παγκόσμιες κατασκευαστικές αλυσίδες εφοδιασμού να κρίνεται σημαντική, λόγω του ρόλου της χώρας σε αυτές ως εξαγωγέα. Ακόμη, η έλλειψη ενεργειακών πόρων στην Κίνα ‒δεύτερη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου και πρωταγωνιστής του παγκόσμιου εμπορίου– έχει επηρεάσει τη βιομηχανική της παραγωγή.
Παράλληλα, η γεωπολιτική αστάθεια με επίκεντρο την Ανατολική Ευρώπη επιδρά σημαντικά τόσο στην παραγωγή όσο και στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων (σιτηρά, λιπάσματα) Ουκρανίας και Ρωσίας, πάνω στις οποίες στηρίζεται η αποφυγή μιας παγκόσμιας επισιτιστικής κρίσης. Εκτός αυτού, οι σχέσεις Ουάσιγκτον και Πεκίνου επιδεινώνονται, με φόντο τις υποστηρικτικές κινήσεις των ΗΠΑ προς την Ταϊβάν. Περαιτέρω κλιμάκωση δύναται να δυσχεράνει την προμήθεια μικροκυκλωμάτων στις διεθνείς αγορές.
Στο περιβαλλοντικό μέτωπο, οι ακραίες καιρικές συνθήκες –κυρίως η ξηρασία– έχουν επηρεάσει σημαντικά την ενδοποτάμια ναυτιλία στην Ευρώπη, μειώνοντας το μέγιστο φορτίο που μεταφέρεται μέσω φορτηγίδων. Στην Κίνα, η ξηρασία στον ποταμό Γιανγκτσέ έχει περιορίσει την πρόσβαση πλοίων τους τελευταίους μήνες.
Οι προαναφερθείσες πέντε προκλήσεις αναμένεται να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην παράδοση προϊόντων και εμπορευμάτων. Σε κάθε περίπτωση, το WEF δεν αναμένει ελλείψεις αλλά καθυστερήσεις στις παραδόσεις.
Φωτό: Tolga Akmen/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ολοένα κεντρικότερος καθίσταται ο ρόλος των πλοίων εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία, με το 2024 να μην αποτελεί εξαίρεση. Στο πλαίσιο αυτό, οι παραλαβές του…
Αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα εν μέσω σημαντικών προκλήσεων επέδειξε ο κλάδος των bulk carriers πέρυσι, σύμφωνα με όσα ανέφερε στο εορταστικό μήνυμα ο νέος πρόεδρος της…
Κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα, και κυρίως στις δεκαετίες που ακολούθησαν τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η ναυτιλιακή βιομηχανία βίωσε μια σειρά…
Φινλανδικό δικαστήριο απέρριψε σήμερα Παρασκευή 3 Ιανουαρίου το αίτημα για την απελευθέρωση του πετρελαιοφόρου δεξαμενοπλοίου που σύμφωνα με την αστυνομία θεωρείται ύποπτο για τις…
Στον πυρήνα των εξελίξεων της ναυπηγικής βιομηχανίας, που υπόσχονται μηδενικές εκπομπές άνθρακα, παραμένει η χρήση αμμωνίας ως καυσίμου. Η αμμωνία, σε συνδυασμό με την…
Ως «σωσίβιο» έναντι της υπερπροσφοράς μεταφορικής ικανότητας λειτούργησαν οι αναδρομολογήσεις containerships από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας το 2024, σύμφωνα με την Alphaliner. Το…
Καθώς η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αυξάνεται παγκοσμίως, τα LNG carriers αναδεικνύονται ως απόλυτα τεχνολογικά επιτεύγματα. Το νέο δεξαμενόπλοιο «Al Shelila», αποτέλεσμα…
Την ύστατη προσπάθεια ώστε να αποφευχθεί ένας νέος γύρος απεργιών, που θα παραλύσει τα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ και του Κόλπου του…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ