
During the Posidonia exhibition, which was organised from 6 to 10 June, we had the chance to talk with Messrs Katsuya Naito, General Manager, Zero-Emission Transition Center, and Masuaki Urata, General Manager, Public Relations Team, who described the ClassNK ZETA tool and how it can help shipowners and ship managers.
Can you describe to us the main functions and objectives of ClassNK ZETA?
We recently developed the ClassNK ZETA (Zero Emission Transition Accelerator) to help shipping companies achieve their zero emissions goals. Nowadays, shipping companies need to comply with many regulations, and in this context, ClassNK is supporting them by providing its services. Stakeholders examine our initiative in terms of sustainability beyond compliance. The CII will be implemented next year, posing an additional challenge for shipping companies.
ClassNK ZETA is a tool that links to the ClassNK MRV Portal, a system that stores data such as the fuel consumption of ships. Through the Vessel Monitoring function, every shipowner and ship manager can monitor the CO2 emissions and CII ratings of individual ships in real-time.
One of the features included in the ClassNK ZETA is Fleet Monitoring, which is almost the same as Vessel Monitoring, but in this case, shipowners can monitor the emissions of the whole fleet. So shipping companies can now monitor the CO2 emissions and CII ratings of individual ships and the entire fleet.
Simulation is another strength of the system. The database is very accurate as its source is verified fuel consumption data for regulatory reporting and enables simulations of CO2 emissions and CII ratings of individual ships and entire fleets while also taking into account changes in the speed of the vessels and fuel changes – for example, when a ship switches from HFO to LNG. In that way, shipping companies will know how to get optimised ratings, as simulation allows them to consider different ways to optimise a ship’s operations.
ClassNK ZETA also has a Periodical Report function. This report includes CO2 emissions by ship, fleet, voyage, etc. With the permission of the shipping company, the report can be already shared among various stakeholders such as financial institutions and charterers. We are preparing this function to meet the specific reporting needs of Poseidon Principles and other upcoming reporting requirements.
Approximately 2,000 vessels are using the ClassNK ZETA tool (till the end of June).
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την ελληνική σημαία ύψωσε το bulk carrier «Nea Tyhi» διαχείρισης της Fafalios Shipping. To πλοίο χωρητικότητας 82.211 dwt ναυπηγήθηκε το 2009 στην Ιαπωνία. Ο…
Tον τελευταίο κύκλο των διαπραγματεύσεων για τις ελάχιστες απολαβές των ναυτικών ολοκλήρωσε ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO) σε συνεδρίαση του Subcommittee on Wages of…
Η σύγκρουση ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα αρχίζει να παίρνει την μορφή εμπορικού πολέμου με απρόβλεπτες συνέπειες. Αλλά ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο…
Σε 981 διαμορφώνονται, βάσει των τελευταίων δεδομένων, τα δεξαμενόπλοια των οποίων η ναυπήγηση εκκρεμεί. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Braemar, εκκρεμεί η…
Οι πρόσφατοι περιορισμοί της κρατικής διοίκησης Τραμπ στις εξαγωγές μικροκυκλωμάτων H20 της Nvidia θα μπορούσαν να κοστίσουν στην εταιρεία δισεκατομμύρια δολάρια και να επιδράσουν…
Δεδομένες θα πρέπει να θεωρούνται οι ανακατατάξεις στον εμπορευματικό χάρτη των bulk carriers, καθώς ΗΠΑ και Κίνα επιδίδονται σε έναν άνευ προηγουμένου εμπορικό πόλεμο…
Την εξερεύνηση ενός πεδίου στη Μαύρη Θάλασσα, με στόχο την ανακάλυψη κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου, δρομολογεί ο κολοσσός ενέργειας Shell. Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει…
Άνοδο 9,1% παρουσίασε η επιβατική κίνηση το α΄ τρίμηνο του 2025, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2024 στα 24 αεροδρόμια διαχείρισης της Υπηρεσίας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ