
Τον Οκτώβριο του 2001 πραγματοποιήθηκε το τελευταίο ακτοπλοϊκό δρομολόγιο μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. 21 έτη μετά, η ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ των δύο χωρών επιστρέφει και πιο συγκεκριμένα στις 19 Ιουνίου, ένα εγχείρημα το οποίο χαρακτηρίστηκε ως «ιδανική ευκαιρία προώθησης του θαλάσσιου τουρισμού για τις δύο χώρες» από τον υφυπουργό Ναυτιλίας της Κύπρου Βασίλη Δημητριάδη, παίρνει ξανά σάρκα και οστά.
Σε συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε στη πρεσβεία της Κύπρου νωρίτερα σήμερα Παρασκευή 6 Μαΐου, ο κ. Δημητριάδης τόνισε ότι το εν λόγω εγχείρημα κατέστη δυνατό μέσω πολυετών προσπαθειών τόσο του ίδιου όσο και προκατόχων του και θα αποτελέσει επίτευγμα μονάχα αν η ακτοπλοϊκή γραμμή αγκαλιαστεί από τον κόσμο. Ο Κύπριος υφυπουργός δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τόσο το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας όσο και τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά για τη βοήθεια και στήριξή τους.
Το πρώτο δρομολόγιο το οποίο θα συνοδεύσει ο κ. Δημητριάδης θα εκκινήσει την Κυριακή 19 Ιουνίου από τη Λεμεσό με ώρα αναχώρησης τις 12.00 και αναμένεται να αφιχθεί στον Πειραιά τη Δευτέρα 20 Ιουνίου και ώρα 18.00.
Ο χαρακτήρας της σύνδεσης είναι καθαρά εποχικός με κύριο μέλημα την εξυπηρέτηση των θερινών μηνών κατά τους οποίους η ζήτηση είναι αυξημένη. Συνολικά θα πραγματοποιηθούν 22 δρομολόγια μετ’ επιστροφής τους μήνες Ιούνιο (4), Ιούλιο (8), Αύγουστο (7) και Σεπτέμβριο (3). Το τελευταίο δρομολόγιο για το 2022 θα λάβει χώρα στις 16 Σεπτεμβρίου με εκκίνηση από τον Πειραιά.
Τα δρομολόγια του τρέχοντος έτους θα πραγματοποιηθούν με το πλοίο τύπου R-pax M/V DALEELA, το οποίο φέρει την κυπριακή σημαία και διαχειρίζεται η εταιρεία Scandro Holding LTD. Το DALEELA διαθέτει μεταφορική ικανότητα 400 ατόμων και 100 οχημάτων. Στις υποδομές του πλοίου συμπεριλαμβάνονται τόσο χώροι εστίασης όσο και αναψυχής ενώ εξετάζεται ακόμη και το ενδεχόμενο λειτουργίας καζίνο.
Όσον αφορά τους λόγους για τους οποίους το δρομολόγιο δεν θα περιέχει ενδιάμεσους σταθμούς, ο κ. Δημητριάδης τόνισε ότι η ύπαρξη ενδιάμεσων σταθμών όπως η Κρήτη ή η Ρόδος θα οδηγούσε σε μείωση της επιτρεπόμενης επιδότησης βάσει των κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε την επιδότηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης από την Κυπριακή Δημοκρατία για τα επόμενα τρία έτη με €5,5 εκατ. ανά έτος. Η ανάγκη σύνδεσης της Κύπρου με την ηπειρωτική Ευρώπη αποτέλεσε εκ των κύριων επιχειρημάτων της Κύπρου υπέρ της επιστροφής της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την Ελλάδα.
Στο επίκεντρο της ακτοπλοϊκής σύνδεσης βρίσκεται ο επιβάτης αλλά και η μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητα της. Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει κάποιες ρήτρες που καθιστούν τη μεταφορά φορτίου λιγότερο ελκυστική. Συγκεκριμένα, σε περίπτωση μεταφοράς φορτίου, ο μεταφορέας θα υποστεί μείωση της επιδότησης ενώ θα είναι υποχρεωμένος αφού οι επιβάτες αποβιβαστούν στον Πειραιά, το πλοίο να πλεύσει στον λιμένα Κερατσινίου για την εκφόρτωση. Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό που τονίζει πως ο επιβάτης βρίσκεται στο επίκεντρο είναι το γεγονός ότι δεν θα επιτρέπεται να μεταφέρονται ασυνόδευτα οχήματα.
Όσο για τη μεσοπρόθεσμη βιωσιμότητα του δρομολογίου, η ΕΕ επιτρέπει την επιδότηση της γραμμής με μέγιστο ορίζοντα τα έξι έτη. Μελλοντικά, εξετάζεται το ενδεχόμενο επέκτασης του δρομολογίου σε χώρες της Μέσης Ανατολής, όπως το Ισραήλ. Η επέκταση του δρομολογίου σε ελληνικούς νησιωτικούς προορισμούς είναι πιθανή εφόσον η σύνδεση καταστεί μελλοντικά οικονομικά βιώσιμη και δεν εξαρτάται της επιδότησης.
Σε ερώτηση των Ναυτικών Χρονικών αναφορικά με τους λόγους που οδήγησαν στη διακοπή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου το 2001, ο κ. Δημητριάδης ανέφερε ότι η σύνδεση περιελάβανε χώρες της Μέσης Ανατολής και λόγω της έκρυθμης γεωπολιτικής κατάστασης στην περιοχή το δρομολόγιο περιορίστηκε μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. Το γεγονός αυτό σε συνάρτηση με τις φθηνές τιμές αεροπορικών ναύλων τότε είχαν ως αποτέλεσμα η σύνδεση να μην είναι οικονομικά βιώσιμη.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η διανομή των εισιτηρίων θα πραγματοποιηθεί από το ταξιδιωτικό γραφείο Top Kinisis Travel. Από το Σάββατο 7 Μαΐου και ώρα 08.30 θα υπάρχει η δυνατότητα στην ιστοσελίδα του γραφείου για τις πρώτες κρατήσεις.
Ακολουθούν σχετικές πληροφορίες για τα κόμιστρα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης:
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Tον τελευταίο κύκλο των διαπραγματεύσεων για τις ελάχιστες απολαβές των ναυτικών ολοκλήρωσε ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO) σε συνεδρίαση του Subcommittee on Wages of…
Η σύγκρουση ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα αρχίζει να παίρνει την μορφή εμπορικού πολέμου με απρόβλεπτες συνέπειες. Αλλά ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο…
Σε 981 διαμορφώνονται, βάσει των τελευταίων δεδομένων, τα δεξαμενόπλοια των οποίων η ναυπήγηση εκκρεμεί. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Braemar, εκκρεμεί η…
Οι πρόσφατοι περιορισμοί της κρατικής διοίκησης Τραμπ στις εξαγωγές μικροκυκλωμάτων H20 της Nvidia θα μπορούσαν να κοστίσουν στην εταιρεία δισεκατομμύρια δολάρια και να επιδράσουν…
Δεδομένες θα πρέπει να θεωρούνται οι ανακατατάξεις στον εμπορευματικό χάρτη των bulk carriers, καθώς ΗΠΑ και Κίνα επιδίδονται σε έναν άνευ προηγουμένου εμπορικό πόλεμο…
Την εξερεύνηση ενός πεδίου στη Μαύρη Θάλασσα, με στόχο την ανακάλυψη κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου, δρομολογεί ο κολοσσός ενέργειας Shell. Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει…
Άνοδο 9,1% παρουσίασε η επιβατική κίνηση το α΄ τρίμηνο του 2025, σε σχέση με το αντίστοιχο του 2024 στα 24 αεροδρόμια διαχείρισης της Υπηρεσίας…
Εν μέσω συθέμελων αλλαγών στο διεθνές εμπόριο, ο OPEC αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις του για την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου τα προσεχή…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ