Στις 26 Απριλίου 1956, πραγματοποιήθηκε η πρώτη επιτυχημένη μεταφορά container στην ιστορία από το μετασκευασμένο τάνκερ «Ideal X», γεγονός που θα άλλαζε ριζικά τον τομέα των μεταφορών παγκοσμίως.
Εμπνευστής αυτής της ιδέας ήταν ο Malcom P. McLean (1913-2001), ένας Αμερικανός από τη Βόρεια Καρολίνα με ρίζες από τη Σκωτία. Ο McLean, που μέχρι τότε διοικούσε τη δική του εταιρεία μεταφορών, συνειδητοποίησε ότι οι υπάρχουσες μέθοδοι μεταφοράς φορτίων στη θάλασσα ήταν εξαιρετικά αργές και πολυδάπανες. Προσπάθησε να σκεφτεί έναν τρόπο με τον οποίο θα εξασφαλιζόταν η μαζική μεταφορά φορτίων και παράλληλα θα εξοικονομούνταν πολύτιμος χρόνος και κόπος.
Κλειδί για την ορθή εφαρμογή της ιδέας του ήταν η δημιουργία ενός τυποποιημένου κιβωτίου, το οποίο θα μπορούσε να αποθηκεύεται με χαρακτηριστική ευκολία στο αμπάρι ενός πλοίου, αλλά και να τοποθετείται ταχύτατα στο αμάξωμα ενός φορτηγού και να μεταφέρεται χωρίς καθυστέρηση μέσω του εκάστοτε οδικού δικτύου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, συνδυάστηκε η μεγάλη χωρητικότητα των πλοίων, η ανεμπόδιστη και ταχύτατη φόρτωση και εκφόρτωση φορτίων και η πλήρης εκμετάλλευση των μεταφορικών μέσων της ξηράς.
Είναι γεγονός ότι η υιοθέτηση των containers οδήγησε σε μια επανάσταση στις θαλάσσιες μεταφορές. Σχεδόν δέκα χρόνια μετά την πρώτη απόπειρας μεταφοράς container μέσω θαλάσσης, στις 15 Φεβρουαρίου 1966, τα Ναυτικά Χρονικά προχώρησαν σε μια ανασκόπηση της ιστορίας των containers και των εφαρμογών τους στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Μέσω της ανάγνωσης των σελίδων των Ναυτικών Χρονικών, καθίσταται σαφές ότι τα containers ήδη από τότε θεωρούνταν μια πρωτοποριακή μέθοδος μεταφοράς που είχε αλλάξει ριζικά το status quo στις διεθνείς μεταφορές φορτίων. Ειδικότερα, στη σύγχρονη εποχή, κατά την οποία το 90% των παγκόσμιων μεταφορών εξυπηρετείται από την ποντοπόρο ναυτιλία, γίνεται εύκολα κατανοητό το πώς τεχνολογικές εξελίξεις όπως τα containers αποτελούν επαναστατικές μεθόδους που αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το παγκόσμιο εμπόριο.
Μπορείτε να βρείτε το αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών της 15ης Φεβρουαρίου 1966, εδώ.
Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Φινλανδικό δικαστήριο απέρριψε σήμερα Παρασκευή 3 Ιανουαρίου το αίτημα για την απελευθέρωση του πετρελαιοφόρου δεξαμενοπλοίου που σύμφωνα με την αστυνομία θεωρείται ύποπτο για τις…
Στον πυρήνα των εξελίξεων της ναυπηγικής βιομηχανίας, που υπόσχονται μηδενικές εκπομπές άνθρακα, παραμένει η χρήση αμμωνίας ως καυσίμου. Η αμμωνία, σε συνδυασμό με την…
Ως «σωσίβιο» έναντι της υπερπροσφοράς μεταφορικής ικανότητας λειτούργησαν οι αναδρομολογήσεις containerships από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας το 2024, σύμφωνα με την Alphaliner. Το…
Καθώς η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αυξάνεται παγκοσμίως, τα LNG carriers αναδεικνύονται ως απόλυτα τεχνολογικά επιτεύγματα. Το νέο δεξαμενόπλοιο «Al Shelila», αποτέλεσμα…
Την ύστατη προσπάθεια ώστε να αποφευχθεί ένας νέος γύρος απεργιών, που θα παραλύσει τα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ και του Κόλπου του…
Σε μια σημαντική συμφωνία για την καθετοποίηση των δραστηριοτήτων της προχώρησε πρόσφατα η βραζιλιάνικη πολυεθνική εταιρεία μετάλλων και εξορύξεων Vale. Σύμφωνα με ανακοίνωση της…
Οι εμπορευματικές θαλάσσιες μεταφορές στην Αρκτική σημείωσαν νέο ρεκόρ το 2024, εξέλιξη που αντανακλά την πρόοδο που έχει καταγράψει στη Ρωσία στο σχέδιο εκμετάλλευσης…
Περιορισμένη άνοδο της τάξεως των 32 μονάδων κατέγραψε ο κύριος δείκτης της χύδην φορτηγού ναυτιλίας BDI την Πέμπτη 2 Ιανουαρίου. Συνεπώς, ο BDI ανήλθε…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ