Στις 26 Απριλίου 1956, πραγματοποιήθηκε η πρώτη επιτυχημένη μεταφορά container στην ιστορία από το μετασκευασμένο τάνκερ «Ideal X», γεγονός που θα άλλαζε ριζικά τον τομέα των μεταφορών παγκοσμίως.
Εμπνευστής αυτής της ιδέας ήταν ο Malcom P. McLean (1913-2001), ένας Αμερικανός από τη Βόρεια Καρολίνα με ρίζες από τη Σκωτία. Ο McLean, που μέχρι τότε διοικούσε τη δική του εταιρεία μεταφορών, συνειδητοποίησε ότι οι υπάρχουσες μέθοδοι μεταφοράς φορτίων στη θάλασσα ήταν εξαιρετικά αργές και πολυδάπανες. Προσπάθησε να σκεφτεί έναν τρόπο με τον οποίο θα εξασφαλιζόταν η μαζική μεταφορά φορτίων και παράλληλα θα εξοικονομούνταν πολύτιμος χρόνος και κόπος.
Κλειδί για την ορθή εφαρμογή της ιδέας του ήταν η δημιουργία ενός τυποποιημένου κιβωτίου, το οποίο θα μπορούσε να αποθηκεύεται με χαρακτηριστική ευκολία στο αμπάρι ενός πλοίου, αλλά και να τοποθετείται ταχύτατα στο αμάξωμα ενός φορτηγού και να μεταφέρεται χωρίς καθυστέρηση μέσω του εκάστοτε οδικού δικτύου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, συνδυάστηκε η μεγάλη χωρητικότητα των πλοίων, η ανεμπόδιστη και ταχύτατη φόρτωση και εκφόρτωση φορτίων και η πλήρης εκμετάλλευση των μεταφορικών μέσων της ξηράς.
Είναι γεγονός ότι η υιοθέτηση των containers οδήγησε σε μια επανάσταση στις θαλάσσιες μεταφορές. Σχεδόν δέκα χρόνια μετά την πρώτη απόπειρας μεταφοράς container μέσω θαλάσσης, στις 15 Φεβρουαρίου 1966, τα Ναυτικά Χρονικά προχώρησαν σε μια ανασκόπηση της ιστορίας των containers και των εφαρμογών τους στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Μέσω της ανάγνωσης των σελίδων των Ναυτικών Χρονικών, καθίσταται σαφές ότι τα containers ήδη από τότε θεωρούνταν μια πρωτοποριακή μέθοδος μεταφοράς που είχε αλλάξει ριζικά το status quo στις διεθνείς μεταφορές φορτίων. Ειδικότερα, στη σύγχρονη εποχή, κατά την οποία το 90% των παγκόσμιων μεταφορών εξυπηρετείται από την ποντοπόρο ναυτιλία, γίνεται εύκολα κατανοητό το πώς τεχνολογικές εξελίξεις όπως τα containers αποτελούν επαναστατικές μεθόδους που αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το παγκόσμιο εμπόριο.
Μπορείτε να βρείτε το αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών της 15ης Φεβρουαρίου 1966, εδώ.
Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Καθώς η Κίνα επιδιώκει να αυξήσει τις εξαγωγές της εκτός των ΗΠΑ, σημαντικές μεταβολές παρατηρούνται στο παγκόσμιο εμπόριο με την αναδιαμόρφωση των routes και…
«Χρόνια Πολλά στη Νάξο η οποία γιορτάζει σήμερα και είναι μεγάλη η χαρά και ευτυχής η συγκυρία που βρισκόμαστε σε αυτό το τόσο όμορφο…
Η δραστηριότητα στην αγορά διαλύσεων έχει διαμορφωθεί σε χαμηλά επίπεδα το 2024, εξέλιξη που φέρεται να αποδίδεται μεταξύ άλλων στην αποδυναμωμένη ζήτηση χάλυβα, η…
Oι T-Ports και Narungga Nation Aboriginal Corp. εγκαινίασαν πρόσφατα ένα νέο λιμάνι στη Νότια Αυστραλία, με εξαγωγική δυναμικότητα 500.000 τόνων σιτηρών ετησίως. Η T-Ports…
Η στρατηγική σημασία των μικροκυκλωμάτων στο μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας είναι εμφανής και αντανακλάται από τις αποφάσεις που λαμβάνουν οι κυβερνήσεις διεθνώς. Στο πλαίσιο…
H νέα κυβέρνηση της Σρι Λάνκα διαμήνυσε ότι θα ξανανοίξει την έρευνα για την πυρκαγιά στο «X-Press Pearl», που οδήγησε στη βύθισή του και…
Την πιθανότητα να επιβραδυνθεί η ανάπτυξη των πράσινων ναυτιλιακών διαδρόμων στο μέλλον αναδεικνύει ετήσια έκθεση των Getting to Zero Coalition και Global Maritime Forum.…
Κατηγορίες απαγγέλθηκαν από αμερικανούς εισαγγελείς σε βάρος του ινδού δισεκατομμυριούχου Γκόταμ Αντάνι για το φερόμενο ρόλο του σε υπόθεση δωροδοκίας 265 εκατομμυρίων δολαρίων, βυθίζοντας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ