
Η ετήσια έκθεση της Drewry για τους κορυφαίους διαχειριστές τερματικών σε παγκόσμιο επίπεδο αποκαλύπτει την ανθεκτικότητα του κλάδου στους εξωτερικούς κραδασμούς. Μπορεί οι όγκοι κατά βάση να μειώθηκαν, ωστόσο δεν συνέβη το ίδιο και με τα κέρδη των εταιρειών, καθώς οι διαχειριστές προέβησαν άμεσα σε κινήσεις προκειμένου να ελέγξουν το κόστος. Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες ήταν συγκρατημένες κατά το 2020, ωστόσο οι προοπτικές του κλάδου έχουν βελτιωθεί σημαντικά.
Η παγκόσμια λιμενική χωρητικότητα σε εμπορευματοκιβώτια προβλέπεται πως θα αυξηθεί κατά μέσο όρο 2,5% κατ’ έτος, φτάνοντας τα 1,3 δισ. TEUs το 2025. Με την παγκόσμια ζήτηση να καταγράφει ετήσιο ρυθμό αύξησης 5% κατά μέσο όρο για την αντίστοιχη περίοδο, τα μέσα ποσοστά αξιοποίησης (της διαθέσιμης χωρητικότητας των τερματικών) θα αυξηθούν από το τρέχον 67% σε πάνω από 75%. Και ενώ τα ποσοστά αξιοποίησης της τάξης του 75% δεν είναι ιδιαίτερα υψηλά σε επίπεδο λιμένα ή τερματικού, ούτως ώστε να αποτελέσουν παράγοντα ανησυχίας, σε παγκόσμιο επίπεδο και με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη αγορά μαστίζεται από καθυστερήσεις και φαινόμενα συμφόρησης λόγω των ανισορροπιών εντός των εφοδιαστικών αλυσίδων, η εκτίμηση για αυξημένη αξιοποίηση της διαθέσιμης λιμενικής χωρητικότητας αποτελεί παράγοντα ανησυχίας.
Η πλειονότητα της προβλεπόμενης πρόσθετης χωρητικότητας αναμένεται να λάβει χώρα στους υπάρχοντες τερματικούς σταθμούς, με τις επενδύσεις σε νέα τερματικά να παραμένουν σε χαμηλή προτεραιότητα για τους περισσότερους από τους παγκόσμιους διαχειριστές τερματικών. Μάλιστα, όπως σημειώνει η Drewry, μπορεί οι νέες επενδύσεις σε αυτοματοποιημένα τερματικά που βρίσκονται σε εξέλιξη να είναι μειωμένες, ωστόσο η αναδιαμόρφωση των υφιστάμενων τερματικών βρίσκεται σε άνοδο. Οι κορυφαίοι διαχειριστές τερματικών επενδύουν επίσης στην ψηφιοποίηση, αναγνωρίζοντας ότι αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα, που μπορεί να αυξήσει την ταχύτητα διακίνησης των φορτίων εντός των εγκαταστάσεών τους.
Παράλληλα, οι εξαγορές και οι συγχωνεύσεις αποδείχθηκαν ανθεκτικές, με τους παγκόσμιους διαχειριστές και τους χρηματοπιστωτικούς επενδυτές να παραμένουν ενεργοί στην αγορά. Ωστόσο, ένας αριθμός εταιρειών τακτικών γραμμών που δραστηριοποιούνται και στην αγορά τερματικών συνέχισαν να προβαίνουν σε αποεπένδυση περιουσιακών στοιχείων, προτιμώντας να εξασφαλίσουν χωρητικότητα και επίπεδα εξυπηρέτησης μέσω μακροχρόνιων συμφωνιών παροχής υπηρεσιών με τερματικά.
Ειδικότερα, κατά το 2020, οι 21 εταιρείες που η Drewry χαρακτηρίζει ως παγκόσμιους διαχειριστές τερματικών δεν ήταν απρόσβλητες από τις προκλήσεις που δημιούργησε η πανδημία της Covid-19, καθώς τα φορτία που διαχειρίστηκαν κατέγραψαν μείωση κατά 0,8%. Συνολικά, πάντως, η παγκόσμια μείωση στη διαχείριση φορτίων στους λιμένες ήταν στο 1,2%. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι 21 παγκόσμιοι διαχειριστές, ενώ το 2015 διαχειρίζονταν το 45,6% των παγκόσμιων λιμενικών φορτίων, επί του παρόντος διαχειρίζονται το 49%. Η κατάταξη των έξι μεγαλύτερων διαχειριστών τερματικών για το 2020 παρατίθεται παρακάτω:
Όπως φαίνεται, ο διαχειριστής τερματικών της Σιγκαπούρης PSA διατηρεί την πρωτιά για μία ακόμα χρονιά, παρά τη μικρή μείωση διαχειρισθέντων φορτίων. Η China Merchants Ports ανέβηκε στη δεύτερη θέση της κατάταξης, καθώς κατέγραψε σημαντική αύξηση της τάξης του 13,4% στα διακινηθέντα φορτία σε σχέση με το 2019. Cosco, APM Terminals και HPH, που καταλαμβάνουν αντίστοιχα τις θέσεις τρία έως πέντε, σημείωσαν μειώσεις στον όγκο φορτίων που διαχειρίστηκαν σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Αντίθετα, η θυγατρική της MSC, ΤΙL, αποτελεί, μετά την China Merchants Ports, τον έτερο κερδισμένο της χρονιάς, καταγράφοντας σημαντική αύξηση κατά το 2020, η οποία οφείλεται τόσο στην επέκταση του χαρτοφυλακίου της όσο και στην πολύ καλή απόδοση μιας σειράς τερματικών που διαθέτει σε σημαντικά λιμάνια.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το LNG εδραιώνει τη θέση του ως εναλλακτικό καύσιμο για τα πλοία του παγκόσμιου στόλου. Ειδικότερα, όπως υπογραμμίζει πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Intermodal, πλέον…
Από την πρώτη εμφάνισή τους, στα μέσα του 19ου αιώνα, μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 1950, τα υπερωκεάνια πλοία θα διαδραμάτιζαν πρωταγωνιστικό…
O στόλος containerships κατανάλωσης μεθανόλης της Maersk συνεχίζει να αυξάνεται με ραγδαίους ρυθμούς. Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Maersk, την Πέμπτη 27 Μαρτίου…
Θετικές παραμένουν οι πρόσφατες εξελίξεις στη ναυλαγορά των υγραεριοφόρων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, οι ναύλοι των VLGCs μεταφορικής ικανότητας…
Την παραλαβή ενός νεότευκτου Pure Car and Truck Carrier (PCTC) γνωστοποίησε πρόσφατα o Noatum Maritime, ο ναυτιλιακός βραχίονας του ομίλου AD Ports Group. Σύμφωνα…
Σχεδόν δώδεκα δεξαμενόπλοια με ιρανικό αργό, τα οποία υπόκεινται σε κυρώσεις από τις ΗΠΑ, αναμένουν στα ανοικτά της Μαλαισίας, ενώ ορισμένα από αυτά βρίσκονται…
Η συνεργασία της MSC Cruises και του ναυπηγείου Chantiers de l’Atlantique βαίνει δυναμικά. Την Πέμπτη 27 Μαρτίου, στη Saint-Nazaire της Γαλλίας, έλαβαν χώρα ταυτόχρονα…
Η Ρωσία προχωρά στην κατασκευή ενός νέου ναυπηγείου, το οποίο θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στη στρατηγική της Μόσχας για τις μεταφορές στην Αρκτική. Ειδικότερα,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ