Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι τα στοιχεία της International Tanker Owners Pollution Federation (ITOPF) για τη θαλάσσια ρύπανση που προκαλείται από δεξαμενόπλοια.
Πιο συγκεκριμένα, πρόσφατη έρευνα καταδεικνύει ότι το 2020 καταγράφηκαν τρεις διαρροές πετρελαίου από δεξαμενόπλοια, με τον συνολικό όγκο πετρελαίου που απορρίφθηκε στη θάλασσα να ανέρχεται στα ιστορικά χαμηλά επίπεδα των 1.000 τόνων. Mε βάση την κατηγοριοποίηση του μεγέθους των πετρελαιοκηλίδων από την ITOPF, καθεμία από τις τρεις αυτές διαρροές εντάσσονται στη μεσαία κατηγορία (από 7 έως 700 τόνους). Η πρώτη μεσαία πετρελαιοκηλίδα από δεξαμενόπλοιο για το 2020 σημειώθηκε στην Ευρώπη, ενώ οι άλλες δύο κατεγράφησαν σε Ασία και Αφρική το τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους.
Ένα επίσης χαρακτηριστικό της αποτελεσματικότητας των θεσμικών αλλαγών της εποχής στον τομέα της ασφαλούς διαχείρισης των πλοίων αποτελεί το γεγονός ότι τις τελευταίες πέντε δεκαετίες, οπότε και η ITOPF άρχισε να συλλέγει δεδομένα, η συχνότητα των μεγάλων πετρελαιοκηλίδων (άνω των 700 τόνων) έχει μειωθεί αισθητά και πλέον οι μεγάλες σε μέγεθος διαρροές πετρελαίου αποτελούν σπάνιο φαινόμενο.
Παράλληλα αξίζει να τονιστεί ότι ο μέσος αριθμός διαρροών πετρελαίου από δεξαμενόπλοια άνω των 7 τόνων έχει μειωθεί από τις 79 τη δεκαετία του ’70 στις έξι τα τελευταία δέκα έτη.
Σε ό,τι αφορά τις αιτίες που οδηγούν στα περιστατικά αυτά, στοιχεία της ITOPF δείχνουν ότι οι πετρελαιοκηλίδες άνω των 7 τόνων που προκαλούνται από συγκρούσεις πλοίων αντιπροσωπεύουν το 44% των συνολικών.
Τέλος, να σημειωθεί ότι η ITOPF καταγράφει τέτοιου είδους περιστατικά, τα οποία αφορούν δεξαμενόπλοια, combined carriers και φορτηγίδες και δεν συλλέγει δεδομένα για άλλους τύπους πλοίων που ενδέχεται να αποτελούν πηγή θαλάσσιας ρύπανσης, όπως το bulk carrier «Wakashio» και το περιστατικό στον Μαυρίκιο τον Ιούλιο του 2020.
Φωτό: Φωτό: Maxar Technologies/ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το βλέμμα της στο Βιετνάμ στρέφει η SpaceX, η οποία φέρεται να δρομολογεί επένδυση ύψους $1,5 δισ. στο κράτος της Νοτιοανατολικής Ασίας. Πιο συγκεκριμένα,…
Στη διαφοροποίηση του στόλου της συνεχίζει να επενδύει η νοτιοκορεατική HMM, η οποία χαράσσει αντίθετη ρότα σε σχέση με λοιπούς κολοσσούς των τακτικών γραμμών…
Περίοδο δυσκολίας φέρεται να διανύουν τα υγραεριοφόρα πλοία, και δη εκείνα μεγαλύτερου μεγέθους, με τους ναύλους των VLGCs να βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδά τους…
Η ισορροπία επανήλθε στη ναυλαγορά των LPG carriers, μετά από μία περίοδο έντονων στρεβλώσεων μεταξύ Ανατολής και Δύσης, που οδήγησαν ακόμα και σε διαφορά…
Η Σουηδία θα αρχίσει την κατασκευή ενός νέου πυρηνικού αντιδραστήρα πριν από τις προσεχείς βουλευτικές εκλογές το 2026, δήλωσε ο πρωθυπουργός Ουλφ Κρίστερσον σε…
H βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε πρόσφατα την επιβολή κυρώσεων σε πέντε πλοία και δύο συνδεδεμένες εταιρείες που εμπλέκονται στη μεταφορά ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου, μεταξύ…
Τα Ιωάννινα υποδέχονται ξανά τα υδροπλάνα στη λίμνη Παμβώτιδα, μετά από 15 χρόνια απουσίας. Η πρώτη δοκιμαστική πτήση υδροπλάνου στην ιστορική αυτή λίμνη πραγματοποιήθηκε…
Δύο ναυτικοί καταδικάστηκαν σε 30 χρόνια φυλάκιση, καθώς τον περασμένο Οκτώβριο βρέθηκαν ναρκωτικά σε πλοίο που είχε ελλιμενιστεί στο λιμάνι Ereğli της Μαύρης Θάλασσας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ