Η υπερθέρμανση του πλανήτη αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα, τα οποία απασχολούν μεταξύ άλλων και τη ναυτιλία. Η πρόσφατη αποστολή του ερευνητικού παγοθραυστικού πλοίου του γερμανικού Alfred Wegener Institute για 389 ημέρες στον Αρκτικό Ωκεανό υποδεικνύει ότι το ζήτημα έχει λάβει πλέον τεράστιες διαστάσεις.
Μετά την επιστροφή του πλοίου από την Αρκτική στον λιμένα του Bremerhaven, ο επικεφαλής της αποστολής, Markus Rex, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου τα εξής: «Πρέπει πραγματικά να καταβάλουμε ουσιαστική προσπάθεια για τη διατήρηση αυτού του πλανήτη […] για τις μελλοντικές γενιές και να την καταβάλουμε μέσα σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα που διαθέτουμε».
Ο κ. Rex διηγήθηκε όλα όσα είδε κατά τη διάρκεια της έρευνας, κάνοντας λόγο για καταστροφικές συνέπειες της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους πάγους της Αρκτικής, οι οποίοι σε πολλά σημεία είχαν σχεδόν λιώσει ολοκληρωτικά. Πιο συγκεκριμένα δήλωσε: «Ήμασταν μάρτυρες του πώς ο Αρκτικός Ωκεανός “πεθαίνει”. Το είδαμε από τα παράθυρα του πλοίου και όταν περπατήσαμε στον εύθραυστο πάγο του ίδιου του Βόρειου Πόλου. Εάν η θερμοκρασία του πλανήτη αυξηθεί περαιτέρω, σε λίγες δεκαετίες ο Αρκτικός Ωκεανός δεν θα έχει πάγους τους καλοκαιρινούς μήνες».
Οι ερευνητές συνέλεξαν δείγματα από το νερό της θάλασσας, το οποίο βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια των πάγων, προκειμένου να μπορέσουν να καταλάβουν πώς το θαλάσσιο οικοσύστημα της Αρκτικής καταφέρνει να επιβιώνει υπό τόσο αντίξοες συνθήκες. Για τη συλλογή των δειγμάτων, στήθηκαν τέσσερις τοποθεσίες παρατήρησης (observational sites) σε ακτίνα έως και 40 χλμ. γύρω από το πλοίο.
Το συνολικό κόστος της αποστολής ανήλθε στα $165 εκατ. και είχε ως αποτέλεσμα τη συλλογή δεδομένων ύψους 150 terabytes, καθώς και περισσότερων των 1.000 δειγμάτων πάγου. Τα δεδομένα αυτά θα αποτελέσουν σημείο αναφοράς για το πώς θα μοιάζουν και θα εκδηλώνονται ακραία καιρικά και περιβαλλοντικά φαινόμενα μέχρι και σε 100 χρόνια από τώρα.
Φωτό: Nacho Canepa/Pexels
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Περιορισμένες είναι οι μεταβολές που καταγράφονται στη ναυλαγορά των containerships, με τον σχετικό δείκτη της Drewry, WCI, να σημειώνει πτώση της τάξεως του 2%…
Το τέταρτο τρίμηνο του 2024, το εποχικά προσαρμοσμένο ΑΕΠ παρέμεινε σταθερό στη ζώνη του ευρώ και αυξήθηκε κατά 0,1% στην ΕΕ, σε σύγκριση με…
Τους λόγους για τους οποίους ο ΙΜΟ θα πρέπει να προβεί σε άμεση απαγόρευση των scrubbers, λόγω του αντικτύπου τους στο θαλάσσιο περιβάλλον, αναλύει…
Έγκριση για ένα πρωτοποριακό σχέδιο παραγωγής κινητήρων υδρογόνου και συστημάτων κυψελών καυσίμου υδρογόνου δόθηκε πρόσφατα στη Yanmar Power Technology Co., Ltd. Το σχέδιο εγκρίθηκε…
Στο αμερικανικό LNG στρέφει το βλέμμα της η ιαπωνική εταιρεία ενέργειας JERA, εστιάζοντας στις προοπτικές που παρέχει με φόντο την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας…
Παρά τη σύναψη συμφωνίας εκεχειρίας στη Λωρίδα της Γάζας και τις συνεπακόλουθες διαβεβαιώσεις από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης ότι πλοία που δεν συνδέονται…
Αύξηση 0,6% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον περασμένο Νοέμβριο σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Νοεμβρίου 2023, έναντι μείωσης 0,1%…
Η εποχή των βιώσιμων θαλάσσιων μεταφορών εξελίσσεται και στη Γερμανία, με την εγκαινίαση του πρώτου πλήρως ηλεκτρικού καταμαράν φεριμπότ (E-Kat) από την Damen Shipyards.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ