Τα βραβεία «Ευκράντη» που διοργανώνουν κάθε χρόνο τα Ναυτικά Χρονικά, με την αρωγή και τη στήριξη του Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη, απονεμήθηκαν για δωδέκατη συνεχόμενη χρονιά την Τετάρτη 22 Ιουλίου. Η σεμνή τελετή απονομής έλαβε χώρα σε έναν σύγχρονο χώρο πολιτισμού, ειδικά προσαρμοσμένο στους υγειονομικούς κανόνες της εποχής, στο αίθριο του Μουσείου Μπενάκη.
Το Βραβείο Ευκράντη 2019 Συνολικής Προσφοράς στη Ναυτιλία απονεμήθηκε στην Οικογένεια Λυκιαρδόπουλου (κλάδος Νικολάου Διον. Λυκιαρδόπουλου, 1866-1963).
Η οικογένεια Λυκιαρδόπουλου
Η οικογένεια Λυκιαρδόπουλου κατάγεται από την Κεφαλονιά, και συγκεκριμένα από τις Κεραμιές Λειβαθούς, έναν από τους σημαντικότερους ναυτότοπους των ελληνικών θαλασσών.
Η πιο πρώιμη αναφορά στο όνομα «Λυκιαρδόπουλος» χρονολογείται στον 16ο αιώνα, ενώ από το 1752 έως και το 1810 εντοπίζονται στα κεφαλληνιακά αρχεία δέκα διαφορετικά πρόσωπα με το επώνυμο Λυκιαρδόπουλος, που δραστηριοποιούνται στις θάλασσες της κεντρικής και ανατολικής Μεσογείου.
Ως πλέον σημαντικός κλάδος της οικογένειας αναδείχθηκε αυτός με γενάρχη τον πλοίαρχο Νικόλαο Διονυσίου Λυκιαρδόπουλο (1866-1963), ο οποίος ανέδειξε την οικογενειακή επιχείρηση σε έναν από τους σημαντικότερους και πρωτοπόρους ναυτιλιακούς ομίλους του περασμένου αιώνα. Ο Νικ. Λυκιαρδόπουλος, με την αρωγή του Αθανασίου Βαλλιάνου, θείου της συζύγου του Αικατερίνης Ροσολίμου, θα καταστεί μάλιστα και ένας από τους πρώτους Έλληνες πλοιοκτήτες που θα επενδύσει σε ατμόπλοια, αποκτώντας το πρώτο του –το «Ελένη Μήλα»– το 1897.
Το 1875, ο όμιλος θα ανοίξει το πρώτο του ναυτιλιακό γραφείο στο Κάρντιφ, θα ακολουθήσει αυτό του Λονδίνου, το 1901, ενώ το 1903 ιδρύεται στην Αθήνα η Cephalonian Maritime Co. Ltd., πρόδρομος της σημερινής εταιρείας Neda Maritime Agency Co. Ltd. Τέλος, το 1912 θα ιδρυθεί και η εταιρεία London & Piraeus Steamship Co., η οποία, παρά την αλλαγή επωνυμιών, διατηρεί την παρουσία της στην αγορά έως σήμερα.
Ο Ν. Δ. Λυκιαρδόπουλος το 1917 πρωτοστάτησε στην ίδρυση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, ενώ διετέλεσε και πρόεδρός της την περίοδο 1950-1960.
Τις παραμονές του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο όμιλος Λυκιαρδόπουλου ανήκε στις δέκα ισχυρότερες ελληνικές εφοπλιστικές οικογένειες της εποχής.
Κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου, οι γιοι του Ν. Λυκιαρδόπουλου, Παναγής (1893-1983) και Γεράσιμος (1895-1982), θα προβούν σε αγορά πλοίων τύπου Στάνταρντ, ενώ θα επεκτείνουν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες στην Τράπεζα Πειραιώς και στη «Γενική Ασφαλιστική Εταιρεία».
Ο Ν. Λυκιαρδόπουλος έμεινε γνωστός για την επέκταση και τη σωστή διαχείριση του στόλου του, μιας και ήταν ο πρώτος που επέτρεψε τη μερική συμπλοιοκτησία στα ατμόπλοια του ομίλου.
Το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου σηματοδότησε για τον όμιλο εφαρμογή νέων επιχειρηματικών πρακτικών με αγορά δεξαμενόπλοιων τύπου Τ2 αλλά και Λίμπερτυ, καθώς και ένα εκτεταμένο πρόγραμμα νέων ναυπηγήσεων. Περαιτέρω ώθηση στις ναυτιλιακές επενδύσεις του ομίλου έδωσε ο γιος του Παναγή, Φώτης, με νέες ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων κατά το διάστημα 1950-1970, ενώ την ίδια περίοδο παρατηρείται και στροφή του ομίλου προς την ελληνική σημαία.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ιδρύθηκε στον Πειραιά η Neda Maritime Agency Co. Ltd., η οποία αντιπροσώπευε τον όμιλο Λυκιαρδόπουλου, ενώ σταθμός στην ιστορία του ομίλου είναι η κατασκευή και η απόκτηση το 1993 του πρωτοπόρου δεξαμενόπλοιου διπλού τοιχώματος, VLCC «AROSA», ακολουθώντας τις επιταγές της U.S. OPA90 για την αποφυγή μόλυνσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος από διαρρέον πετρέλαιο. Το «AROSA» ήταν το πρώτο τέτοιο πλοίο που κατασκευάστηκε παγκοσμίως, υπόδειγμα για τα μεταγενέστερα.
Πέραν όμως των επιχειρηματικών δράσεων, η οικογένεια επέδειξε και υψηλό αίσθημα κοινωνικής ευθύνης, επιτελώντας σειρά αγαθοεργών δράσεων τόσο προς όφελος του γενέθλιου τόπου της όσο και εν γένει της χώρας.
Η τρίτη πλέον γενιά της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου, με επικεφαλής τους Φώτη, Νικόλαο και Μιχαήλ Λυκιαρδόπουλο, συνεχίζει επιτυχώς με σεβασμό και επιχειρηματική σύνεση το ναυτιλιακό όραμα του αείμνηστου Νέστορα και Πατριάρχη της ελληνικής ναυτιλίας, Νικολάου Διον. Λυκιαρδόπουλου, προσαρμόζοντας την κεφαλληνιακή ναυτιλιακή παράδοση στις σύγχρονες τεχνολογικές και επιχειρηματικές απαιτήσεις της παγκοσμιοποιημένης ναυτιλίας του 21ου αιώνα. Ο υπό διαχείριση στόλος, μοιρασμένος τόσο σε δεξαμενόπλοια όσο και σε πλοία φορτηγά, χύδην φορτίου, έχει συνολική χωρητικότητα άνω των 3,5 εκατ. dwt και αποτελείται από 22-25 μονάδες.
Περισσότερες πληροφορίες για την Οικογένεια Λυκιαρδόπουλου (κλάδος Νικολάου Διον. Λυκιαρδόπουλου, 1866-1963), αλλά και τα Βραβεία Ευκράντη, μπορείτε να βρείτε εδώ.
Xoρηγός βραβείου
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
H MPC Münchmeyer Petersen Capital AG (MPC Capital) ανακοίνωσε ότι ο μεγαλύτερος μέτοχός της, η MPC Münchmeyer Petersen & Co. GmbH, πουλά τις μετοχές…
Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν διόρισε σήμερα, Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου, τον Φρανσουά Μπαϊρού νέο πρωθυπουργό της χώρας, σύμφωνα με ανακοίνωση του γραφείου του, επιφορτίζοντας…
Σε μια νέα συμφωνία, που θα εδραιώσει περαιτέρω τις ενεργειακές σχέσεις ανάμεσα στην Ινδία και τη Ρωσία, προχώρησαν πρόσφατα η κρατική εταιρεία πετρελαίου της…
Αισιοδοξία για τον κλάδο των αερομεταφορών αποπνέουν οι πρόσφατες προβλέψεις της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), παρά το σημαντικό ζήτημα αδυναμίας εξασφάλισης νέων αεροσκαφών. Βάσει…
Οι «υποσχέσεις» του Ντόναλντ Τραμπ περί δασμών στα κινεζικά προϊόντα έχουν τη δυναμική να προκαλέσουν σημαντική αναδιάταξη των routes των bulk carriers και να…
Ένα ορόσημο για την ασφαλή και αποδοτική ανάπτυξη της τεχνολογίας ηλεκτρολυτών αποτελεί το νέο πρότυπο DNV-ST-J301 που παρουσίασε ο DNV. Η τεχνολογία των ηλεκτρολυτών,…
Αγορά επαρκούς προσφοράς είναι η εκτίμηση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας για το μέλλον της αγοράς πετρελαίου, παρά την πολιτική παράτασης των περιορισμών στην παραγωγή…
Τάσεις σταθερότητας καταγράφονται στη ναυλαγορά των containerships, με τον σχετικό δείκτη της Drewry, WCI, να μη σημειώνει μεταβολή την εβδομάδα με πέρας την Πέμπτη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ