
Το παγκόσμιο εμπόριο αναμένεται να συνεχίσει την καθοδική του πορεία τους επόμενους μήνες, καθώς η παγκόσμια οικονομία φαίνεται πως αδυνατεί να ανακάμψει από τις επιπτώσεις των lockdown που επιβλήθηκαν για την αντιμετώπιση του Covid-19.
Σύμφωνα με στοιχεία της UNCTAD που δημοσιεύτηκαν στις 11 Ιουνίου, το εμπόριο κατέγραψε μείωση κατά 5% το πρώτο τρίμηνο του 2020 και 27% το δεύτερο τρίμηνο του έτους (μέχρι στιγμής). Συνολικά το εμπόριο για το 2020 σημειώνει απώλειες 20% σε σχέση με το 2019.
«Υπάρχει ακόμα μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με μια πιθανή οικονομική ανάκαμψη για το δεύτερο μισό του έτους», σχολίασε η διευθύντρια παγκοσμίου εμπορίου της UNCTAD, Pamela Coke-Hamilton. «Το παγκόσμιο εμπόριο αναμένεται να κυμανθεί σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά που παρατηρήθηκαν το 2019, αλλά το πόσο χαμηλότερα θα εξαρτηθεί από τις εξελίξεις της πανδημίας και τις πολιτικές των χωρών για την ανάκαμψη των οικονομιών τους», πρόσθεσε η κ. Hamilton.
Αν και η πτώση της ροής του εμπορίου δεν έχει κάνει διακρίσεις, εντούτοις φαίνεται πως έχει πλήξει περισσότερο τις αναπτυσσόμενες χώρες. Τα δεδομένα της UNCTAD καταδεικνύουν πτώση κατά 14% τον Απρίλιο για τις εμπορικές δραστηριότητες των χωρών του νότιου ημισφαιρίου. «Όσον αφορά τις αναπτυσσόμενες χώρες, ενώ οι μειώσεις των εξαγωγών πιθανώς να οφείλονται στη μειωμένη ζήτηση στις αγορές των χωρών προορισμού, οι μειώσεις στις εισαγωγές ενδεχομένως υποδηλώνουν όχι μόνο τη μείωση της ζήτησης, αλλά και μεταβολές στις συναλλαγματικές ισοτιμίες και τέλος ανησυχίες αναφορικά με τα επίπεδα χρέους», αναφέρει το report της UNCTAD. Η Κίνα έχει αντεπεξέλθει με τον καλύτερο τρόπο σε σχέση με τις υπόλοιπες οικονομίες για τον μήνα Απρίλιο, καταγράφοντας αύξηση κατά 3% στις εξαγωγές της. Ωστόσο, αυτή η ανάκαμψη εκτιμάται ότι θα είναι μακροπρόσθεσμα πρόσκαιρη, με τις εξαγωγές της χώρας να σημειώνουν ήδη πτώση κατά 8% τον Μάιο.
Σύμφωνα με την UNCTAD, ορισμένοι κλάδοι έχουν επηρεαστεί περισσότερο από άλλους. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, το εμπόριο υφασμάτων και ενδυμάτων κατέγραψε πτώση κατά 12%, ενώ παράλληλα το εμπόριο μηχανημάτων γραφείου και αυτοκινήτων σημείωσε πτωτική τάση της τάξεως του 8%. Από την άλλη, η αξία του εμπορίου προϊόντων γεωργίας έχει αυξηθεί κατά 2%, δείγμα ότι τα εν λόγω εμπορεύματα παρουσιάζουν μικρότερη μεταβλητότητα. Δεδομένα της UNCTAD για τον μήνα Απρίλιο κάνουν λόγω για περαιτέρω μειώσεις στο εμπόριο ενέργειας (-40%) και αυτοκινήτων (-50%).
Αξιοσημείωτος και συνάμα αναμενόμενος ήταν ο αντίκτυπος του Covid-19 στη ζήτηση ιατρικών προϊόντων και εξοπλισμού, με αναπνευστήρες, θερμόμετρα, αντισηπτικά και μάσκες να βρίσκονται στο επίκεντρο της παγκόσμιας ζήτησης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το εμπόριο των προαναφερθέντων προϊόντων σχεδόν διπλασιάστηκε τον Απρίλιο, σύμφωνα με το report, το οποίο αναφέρει ότι οι ροές ιατρικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές ακολούθησαν την καλπάζουσα πορεία του ιού. Ενδεικτικά, τους πρώτους δύο μήνες του 2020 σημειώθηκε αύξηση της εγχώριας ζήτησης για ιατρικά προϊόντα στην Κίνα, με αποτέλεσμα την αύξηση των εισαγωγών, κυρίως από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, οι οποίες δεν είχαν ακόμη πληγεί σημαντικά από την πανδημία. Παράλληλα, οι κινεζικές εξαγωγές ιατρικών προϊόντων μειώθηκαν κατά 15%, καθώς η χώρα στράφηκε προς την ικανοποίηση της εγχώριας ζήτησης.
Τα στοιχεία για τον Μάρτιο δείχνουν ότι, μετά την εξάπλωση της πανδημίας στην Ευρώπη, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές ιατρικών εξοπλισμών και φαρμάκων αυξήθηκαν κατά 21%, ενώ συνέχισαν να αυξάνονται και στην Κίνα (41%). Τον Απρίλιο, καθώς η παρουσία του Covid-19 «χαλάρωσε» στην Κίνα και η εξάπλωσή του συνεχίστηκε σε ολόκληρο τον υπόλοιπο κόσμο, οι κινεζικές εξαγωγές τέτοιων προϊόντων αυξήθηκαν κατά 338%, με τις εξαγωγές προστατευτικών μασκών να αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος τους.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία παραμένουν κύρια επιλογή όσον αφορά την κατασκευή υγραεριοφόρων, με τη Solvang ASA να ανακοινώνει την εκκίνηση της κατασκευής δύο VLGCs στις…
Το Πάσχα αποτελεί την μεγαλύτερη γιορτή του χριστιανισμού. Το θαύμα της Αναστάσεως του Χριστού, προσκαλεί τους απανταχού πιστούς να εορτάσουν την μεγάλη αυτή στιγμή…
Την ελληνική σημαία ύψωσε το bulk carrier «Nea Tyhi» διαχείρισης της Fafalios Shipping. To πλοίο χωρητικότητας 82.211 dwt ναυπηγήθηκε το 2009 στην Ιαπωνία. Ο…
Tον τελευταίο κύκλο των διαπραγματεύσεων για τις ελάχιστες απολαβές των ναυτικών ολοκλήρωσε ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας (ILO) σε συνεδρίαση του Subcommittee on Wages of…
Η σύγκρουση ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα αρχίζει να παίρνει την μορφή εμπορικού πολέμου με απρόβλεπτες συνέπειες. Αλλά ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο…
Σε 981 διαμορφώνονται, βάσει των τελευταίων δεδομένων, τα δεξαμενόπλοια των οποίων η ναυπήγηση εκκρεμεί. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Braemar, εκκρεμεί η…
Οι πρόσφατοι περιορισμοί της κρατικής διοίκησης Τραμπ στις εξαγωγές μικροκυκλωμάτων H20 της Nvidia θα μπορούσαν να κοστίσουν στην εταιρεία δισεκατομμύρια δολάρια και να επιδράσουν…
Δεδομένες θα πρέπει να θεωρούνται οι ανακατατάξεις στον εμπορευματικό χάρτη των bulk carriers, καθώς ΗΠΑ και Κίνα επιδίδονται σε έναν άνευ προηγουμένου εμπορικό πόλεμο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ