
Tο 2013, η Maersk παρουσίασε τη νέα γενιά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ultra Large Containers Ships (ULCS) με χωρητικότητα 20.000 TEUs, διπλάσια από το μέγεθος των μεγαλύτερων πλοίων αυτού του τύπου που έπλεαν. Έτσι ξεκίνησε ένας ανταγωνισμός μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών για τη ναυπήγηση μεγάλων διαστάσεων πλοίων.
Τα containerships διακινούν τη συντριπτική πλειονότητα των προϊόντων μεταποίησης, γι’ αυτό οι διαχειρίστριες εταιρείες πείστηκαν ότι τα υπερμεγέθη πλοία θα γίνονταν ένα εργαλείο που θα ενίσχυε το παγκόσμιο εμπόριο, οδηγώντας τη βιομηχανία σε μια νέα εποχή κερδοφορίας. Το γεγονός ότι ένα μεγαλύτερο πλοίο επιτρέπει μεγαλύτερη χωρητικότητα μεταφερόμενων αγαθών μεταφράζεται σε χαμηλότερους ναύλους για τους ναυλωτές και χαμηλότερο κόστος μεταφοράς.
Ωστόσο, τα μέτρα και οι περιορισμοί εξαιτίας της πανδημίας του Covid-19 αποκάλυψαν τις αδυναμίες των μεγάλων πλοίων. Από το ξέσπασμα του ιού στην Κίνα, οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ακυρώσει εκατοντάδες υπηρεσίες, αφήνοντας τα πλοία αγκυροβολημένα σε λιμάνια και στέλνοντας άλλα σε μεγαλύτερα δρομολόγια για να επωφεληθούν από την ικανότητά τους. Ωστόσο, τα πλοία ULCS ταξιδεύουν κενά κατά το ήμισυ λόγω της μείωσης της ζήτησης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της SeaIntelligence Consulting, Lars Jensen, εξηγεί ότι ένα πολύ μεγάλο πλοίο είναι σαν το superjumbo A380, το διώροφο αεροπλάνο που δεν κατάφερε να προσελκύσει τις αεροπορικές αγορές. «Λειτουργεί μόνο σε συγκεκριμένες διαδρομές, διαφορετικά είναι υπερβολικά μεγάλο», διευκρινίζει.
Η CMA CGM αναγνώρισε πριν από λίγες ημέρες ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα αλλάξει μετά την υποχώρηση της πανδημίας. «Αυτή η κρίση θα έχει αντίκτυπο στις παγκόσμιες οικονομικές ροές και θα καταστήσει απαραίτητο για όλους μας να επανεξετάσουμε τα μοντέλα της εφοδιαστικής αλυσίδας μας», ανέφεραν από τη ναυτιλιακή εταιρεία.
Εκτιμάται ότι, από τώρα και στο εξής, η επέκταση του περιφερειακού εμπορίου θα εξαρτάται λιγότερο από γιγαντιαία πλοία και αντ’ αυτού θα βασίζεται σε μικρότερα πλοία, που μπορούν να καταστούν πιο ευέλικτα. «Ένα πλοίο 14.000 TEUs είναι κατάλληλο για μετακίνηση από μία εμπορική διαδρομή σε άλλη. Θα υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση γι’ αυτό το μέγεθος πλοίου στο μέλλον. Οι μεγάλοι έμποροι λιανικής θα ζητήσουν γρήγορες παραδόσεις χωρίς μεγάλες μεταφορτώσεις», δήλωσε ο κ. Jensen.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αυξημένη είναι σήμερα Μ.Πέμπτη η κίνηση στα λιμάνια της Αττικής, ενόψει της εξόδου των εκδρομέων του Πάσχα για τα νησιά των Κυκλάδων, τα Δωδεκάνησα…
Η πράξη συγκρότησης της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής για τον Θαλάσσιο Χώρο (ΕΧΣΘΧ), με την οποία εξειδικεύεται και αποτυπώνεται σε χάρτη ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός…
Με αποδυναμωμένους ρυθμούς βαίνει η δραστηριότητα στη second-hand αγορά, και δη σε εκείνη των δεξαμενόπλοιων. Πιο συγκεκριμένα, το α΄ τρίμηνο του 2025 έλαβαν χώρα…
The 2nd Drydockers Regatta returns on May 10–11, reaffirming its place as a highlight in the shipping community’s calendar. Following the success of its…
Ταλαιπωρία επεφύλασσε για χιλιάδες επιβάτες στο λιμάνι του Πειραιά η έξοδος του Πάσχα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ενημέρωση του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, υπήρξε…
Ο αντίκτυπος των πολιτικών που χαράσσουν οι ΗΠΑ με επίκεντρο το παγκόσμιο εμπόριο δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί πλήρως. Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση Τραμπ έχει…
Άνοδο σημειώνουν οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, ενώ την ίδια ώρα αναλυτές σημειώνουν ότι οι εμπορικοί τριγμοί Ουάσιγκτον και Πεκίνου δεν θα έχουν σημαντικό…
Καθώς αναλυτές υπογραμμίζουν ότι οι κινήσεις της Ουάσιγκτον αποσκοπούν στη μείωση του εμπορικού ελλείμματος των ΗΠΑ, η Ινδονησία κλείνει το μάτι στον Ντόναλντ Τραμπ…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ