
Tο 2013, η Maersk παρουσίασε τη νέα γενιά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ultra Large Containers Ships (ULCS) με χωρητικότητα 20.000 TEUs, διπλάσια από το μέγεθος των μεγαλύτερων πλοίων αυτού του τύπου που έπλεαν. Έτσι ξεκίνησε ένας ανταγωνισμός μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών για τη ναυπήγηση μεγάλων διαστάσεων πλοίων.
Τα containerships διακινούν τη συντριπτική πλειονότητα των προϊόντων μεταποίησης, γι’ αυτό οι διαχειρίστριες εταιρείες πείστηκαν ότι τα υπερμεγέθη πλοία θα γίνονταν ένα εργαλείο που θα ενίσχυε το παγκόσμιο εμπόριο, οδηγώντας τη βιομηχανία σε μια νέα εποχή κερδοφορίας. Το γεγονός ότι ένα μεγαλύτερο πλοίο επιτρέπει μεγαλύτερη χωρητικότητα μεταφερόμενων αγαθών μεταφράζεται σε χαμηλότερους ναύλους για τους ναυλωτές και χαμηλότερο κόστος μεταφοράς.
Ωστόσο, τα μέτρα και οι περιορισμοί εξαιτίας της πανδημίας του Covid-19 αποκάλυψαν τις αδυναμίες των μεγάλων πλοίων. Από το ξέσπασμα του ιού στην Κίνα, οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ακυρώσει εκατοντάδες υπηρεσίες, αφήνοντας τα πλοία αγκυροβολημένα σε λιμάνια και στέλνοντας άλλα σε μεγαλύτερα δρομολόγια για να επωφεληθούν από την ικανότητά τους. Ωστόσο, τα πλοία ULCS ταξιδεύουν κενά κατά το ήμισυ λόγω της μείωσης της ζήτησης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της SeaIntelligence Consulting, Lars Jensen, εξηγεί ότι ένα πολύ μεγάλο πλοίο είναι σαν το superjumbo A380, το διώροφο αεροπλάνο που δεν κατάφερε να προσελκύσει τις αεροπορικές αγορές. «Λειτουργεί μόνο σε συγκεκριμένες διαδρομές, διαφορετικά είναι υπερβολικά μεγάλο», διευκρινίζει.
Η CMA CGM αναγνώρισε πριν από λίγες ημέρες ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα αλλάξει μετά την υποχώρηση της πανδημίας. «Αυτή η κρίση θα έχει αντίκτυπο στις παγκόσμιες οικονομικές ροές και θα καταστήσει απαραίτητο για όλους μας να επανεξετάσουμε τα μοντέλα της εφοδιαστικής αλυσίδας μας», ανέφεραν από τη ναυτιλιακή εταιρεία.
Εκτιμάται ότι, από τώρα και στο εξής, η επέκταση του περιφερειακού εμπορίου θα εξαρτάται λιγότερο από γιγαντιαία πλοία και αντ’ αυτού θα βασίζεται σε μικρότερα πλοία, που μπορούν να καταστούν πιο ευέλικτα. «Ένα πλοίο 14.000 TEUs είναι κατάλληλο για μετακίνηση από μία εμπορική διαδρομή σε άλλη. Θα υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση γι’ αυτό το μέγεθος πλοίου στο μέλλον. Οι μεγάλοι έμποροι λιανικής θα ζητήσουν γρήγορες παραδόσεις χωρίς μεγάλες μεταφορτώσεις», δήλωσε ο κ. Jensen.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Οριακές μεν, πτωτικές δε παραμένουν οι μεταβολές στη ναυλαγορά των υγραεριοφόρων. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, οι ναύλοι των VLGCs μεταφορικής…
Την επίσημη εκκίνηση των εργασιών επέκτασης του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο Maasvlakte II του λιμένα του Ρότερνταμ γιόρτασε πρόσφατα η APM Terminals. Σύμφωνα με…
Στην περαιτέρω ενίσχυση του στόλου της προχωρά η Load Line Marine S.A., με επικεφαλής τον κ. Γιώργο Σουραβλά. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής…
Η μετασκευή εμπορικών πλοίων με σκοπό την αύξηση της μεταφορικής ικανότητάς τους, αλλά και την ανανέωση των κυρίως κυτών τους, αποτέλεσε μια πρακτική εντός…
Οι Eυρωπαίοι σύμμαχοι της Ουκρανίας, που θα συνεδριάσουν αύριο Κυριακή στο Λονδίνο, στάθηκαν στο πλευρό του προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι ο οποίος εκδιώχθηκε χθες Παρασκευή…
Καμία ανάκαμψη δεν γνωρίζει επί του παρόντος η spot ναυλαγορά των LNG carriers, όπου οι ναύλοι βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα της ιστορίας τους. Ειδικότερα,…
Την πρόθεσή της να αποσχίσει τις δραστηριότητές της που σχετίζονται με το χύδην ξηρό φορτίο σε μια αυτόνομη εταιρεία ανακοίνωσε η Costamare Inc. Το…
Καθώς η ενοποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού πετρελαίου και φυσικού αερίου αποτελεί το νέο status quo της αγοράς ενέργειας, αρκετές εταιρείες ενώνουν τις δυνάμεις τους,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ