Χωρίς αμφιβολία, το όνομα αποτελεί μια «ταυτότητα», ενώ σε νομικά πρόσωπα αποτελεί και την ίδια την «εικόνα» μιας επιχείρησης. Ο συμβολισμός δηλαδή μιας ονομασίας προσδίδει και τον χαρακτήρα ή το ύφος μιας επιχείρησης.
Το όνομα εκφράζει τη συναισθηματική φόρτιση με πρόσωπα, τόπους, στιγμές που μας συνδέουν για παράδειγμα, με τη γενέθλια γη των προγόνων μας, με τη μνήμη ενός αγαπημένου προσώπου ή τον φόρο τιμής σε κάποια ιστορική προσωπικότητα, μια αναγνώριση ή μια επιτυχία..
Όταν λοιπόν έρχεται η ώρα να δοθεί όνομα σε ένα πλοίο κατά την τελετή εγκαινίων με την απαραίτητη τελετή ονοματοδοσίας, λαμβάνεται συχνά υπόψη η παράδοση, η ιστορία, τα έθιμα ενός τόπου, μερικές φορές και οι προλήψεις, πάντα με γνώμονα το αίσιο ταξίδι, την ασφαλή επιστροφή και την καλή τύχη του πληρώματος. Ειδικά για εμάς τους Έλληνες ο τόπος καταγωγής και ειδικότερα η γενέθλια γη, αποτελεί πηγή έμπνευσης για πολλές ονοματοδοσίες πλοίων. Ο τόπος καταγωγής, νησιά ή μεγάλα λιμάνια της ιδιαίτερης πατρίδας του πλοιοκτήτη έχουν επίσης σε πολλές περιπτώσεις την τιμητική τους.
Πολύ δημοφιλή είναι τα γυναικεία ονόματα, ίσως επειδή το πλοίο στα αγγλικά είναι γένους θηλυκού, και ίσως επειδή η γυναικεία φύση συνδέεται με την προστασία και το θηλυκό γένος με το κάλλος. Στους Έλληνες καραβοκύρηδες και μετέπειτα στους πλοιοκτήτες ιδιαίτερα δημοφιλή ήταν ανέκαθεν τα ονόματα αγίων, μυθικών πλασμάτων, αρχαίων θεοτήτων, ακόμα και συνδυασμό των προηγούμενων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την «Γοργόνα Παναγιά». Ψηλά επίσης σε προτιμήσεις βρίσκονται τα ονόματα μητέρων, συζύγων και θυγατέρων ή απλώς της «νονάς» του πλοίου, ως μία αφιέρωση αγάπης και σεβασμού.
Στα ανδρικά ονόματα, εκτός από τους αγίους -με πρώτο τον Άη Νικόλα- συναντάμε ιστορικές προσωπικότητες, με προτίμηση σε σημαντικούς αρχαίους Έλληνες, σε μυθολογικά πρόσωπα ή στους καπετάνιους και μπουρλοτιέρηδες του ’21. Όχι σπάνια βλέπουμε το πλήρες ονοματεπώνυμο του πλοιοκτήτη ή το μικρό όνομα με το αρχικό του επωνύμου.
Μια επιλογή που δεν περνά απαρατήρητη είναι η αναφορά σε αρετές που χαρακτηρίζουν τους ανθρώπους της θάλασσας, όπως «Τόλμη» ή την ίδια τη θάλασσα, όπως η «Γαλήνη». Μάλιστα, ανάμεσα στα ονόματα των αρχαίων τριήρων και τετρήρων που έχουν καταγραφεί, υπάρχουν η «Δικαιοσύνη», η «Δημοκρατία», η «Χάρις», η «Ειρήνη», η «Τέχνη», η «Ευδαιμονία» και η «Γνώμη».
Τέλος, πάντα υπάρχουν και οι πρωτότυπες εμπνεύσεις, ιδίως σε σκάφη αναψυχής, καΐκια και βάρκες, που επιστρατεύουν ιδιαίτερες ασχολίες ή τρόπους διασκέδασης των ιδιοκτητών αλλά και θαλασσινές γαστρονομικές απολαύσεις, όπως «Μαριδάκι», «Ζαργάνα» και «Σαρδέλα».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ολοένα κεντρικότερος καθίσταται ο ρόλος των πλοίων εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία, με το 2024 να μην αποτελεί εξαίρεση. Στο πλαίσιο αυτό, οι παραλαβές του…
Αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα εν μέσω σημαντικών προκλήσεων επέδειξε ο κλάδος των bulk carriers πέρυσι, σύμφωνα με όσα ανέφερε στο εορταστικό μήνυμα ο νέος πρόεδρος της…
Κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα, και κυρίως στις δεκαετίες που ακολούθησαν τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η ναυτιλιακή βιομηχανία βίωσε μια σειρά…
Φινλανδικό δικαστήριο απέρριψε σήμερα Παρασκευή 3 Ιανουαρίου το αίτημα για την απελευθέρωση του πετρελαιοφόρου δεξαμενοπλοίου που σύμφωνα με την αστυνομία θεωρείται ύποπτο για τις…
Στον πυρήνα των εξελίξεων της ναυπηγικής βιομηχανίας, που υπόσχονται μηδενικές εκπομπές άνθρακα, παραμένει η χρήση αμμωνίας ως καυσίμου. Η αμμωνία, σε συνδυασμό με την…
Ως «σωσίβιο» έναντι της υπερπροσφοράς μεταφορικής ικανότητας λειτούργησαν οι αναδρομολογήσεις containerships από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας το 2024, σύμφωνα με την Alphaliner. Το…
Καθώς η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αυξάνεται παγκοσμίως, τα LNG carriers αναδεικνύονται ως απόλυτα τεχνολογικά επιτεύγματα. Το νέο δεξαμενόπλοιο «Al Shelila», αποτέλεσμα…
Την ύστατη προσπάθεια ώστε να αποφευχθεί ένας νέος γύρος απεργιών, που θα παραλύσει τα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ και του Κόλπου του…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ