Σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη, το κόστος της ρύπανσης των θαλάσσιων οικοσυστημάτων από πλαστικά ανέρχεται σε $13 δισ. ετησίως. Τα πλαστικά αποτελούν το 80% των αποβλήτων που βρίσκονται στους ωκεανούς, αλλά μόλις το 1% βρίσκεται στην επιφάνεια. Το υπόλοιπο βυθίζεται, απειλώντας θαλάσσιους οργανισμούς και θέτοντας σε κίνδυνο την τροφική αλυσίδα.
Μέχρι στιγμής, στο πλαίσιο της γενικότερης προσπάθειας για την προστασία του περιβάλλοντος και την αποτροπή της κλιματικής αλλαγής, έχουν ληφθεί μέτρα από διάφορες κυβερνήσεις με σκοπό τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, όπως η απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης. Τα μέτρα αυτά, αν και προς τη σωστή κατεύθυνση, σίγουρα δεν μπορούν να αποτελέσουν την οριστική λύση στο πρόβλημα.
Τα πλαστικά δεν είναι βιοδιασπώμενα, με αποτέλεσμα να μολύνουν το περιβάλλον και να καταστρέφουν τα οικοσυστήματα. Η λύση για το μείζον αυτό περιβαλλοντικό πρόβλημα φαίνεται πως κρύβεται σε ορισμένους μικροοργανισμούς. Πιο συγκεκριμένα, διάφορες έρευνες αποδεικνύουν ότι υπάρχουν οργανισμοί, κυρίως βακτήρια και μύκητες, που είναι ικανοί να μεταβολίζουν το πλαστικό και να παράγουν ενέργεια από αυτό. Μέχρι στιγμής έχουν ανακαλυφθεί περισσότεροι από πενήντα, με τους επιστήμονες να τους προσδίδουν την ονομασία plastivores για τις μοναδικές ιδιότητες που έχουν. Πρόσφατα, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Brandon στον Καναδά ανακάλυψαν ότι κάποια έντομα έχουν τη δυνατότητα να πέπτουν το πολυαιθυλένιο, που αποτελεί το βασικό πλαστικό στις πλαστικές σακούλες μιας χρήσης. Ειδικότερα, οι προνύμφες (κάμπιες) του λεπιδόπτερου wax moth μπορούν να τρώνε και να χωνεύουν το εν λόγω πλαστικό, πιθανότατα με τη βοήθεια του μικροβιώματός τους ‒ μικροοργανισμοί που ζουν στο πεπτικό τους σύστημα.
Όλα τα παραπάνω δεδομένα έχουν ανοίξει νέες προοπτικές για την αντιμετώπιση της πλαστικής ρύπανσης. Οι ερευνητές πλέον επικεντρώνονται στο να ανακαλύψουν τους μηχανισμούς με τους οποίους τα συγκεκριμένα έμβια όντα μπορούν να βιοδιασπάσουν το πλαστικό, και από σκουπίδι να το καταστήσουν και πάλι πρώτη ύλη. Με την καλύτερη κατανόηση των συγκεκριμένων μηχανισμών, θα είναι ένα βήμα πιο κοντά στο να δώσουν οριστική λύση στο σημαντικό και χρόνιο περιβαλλοντικό πρόβλημα.
Φωτό: Brian Yurasits/Unsplash
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Περιορισμένες ήταν οι μεταβολές που σημειώθηκαν στη ναυλαγορά των containerships την εβδομάδα με πέρας την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου, με τον σχετικό δείκτη της Drewry,…
Άνεμος αισιοδοξίας πνέει τις τελευταίες εβδομάδες στην αγορά των bulk carriers, καθώς η τόνωση της ναυλαγοράς των Capesizes συντέλεσε στην ανάκαμψη του κύριου δείκτη…
Τέλος σε μια σειρά εκούσιων περικοπών της παραγωγής στη διάρκεια του τρέχοντος έτους φαίνεται να βάζουν οι εταιρείες φυσικού αερίου των ΗΠΑ, εν αναμονή…
Ισχυρή ανάπτυξη κατέγραψαν τα οικονομικά μεγέθη των εταιρειών διαχείρισης containerships το γ΄ τρίμηνο εν μέσω αναταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα και ανόδου της παγκόσμιας ζήτησης…
Η Tata Steel Netherlands και η Ecolog προχωρούν στη δημιουργία ενός καινοτόμου «ενεργειακού διαδρόμου», συνδυάζοντας την υγροποίηση του διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) για αποθήκευση…
Η κ. Karin Orsel, συνιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της MF Shipping Group και πρόεδρος της ECSA, επιλέχθηκε να λάβει το βραβείο ισότητας των φύλων…
Εκ νέου πτώση, μετά από μια μικρή ανάπαυλα, κατέγραψαν οι διελεύσεις υγραεριοφόρων πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ τον περασμένο Οκτώβριο. Άλλωστε, LNG και…
Την τελετή ονοματοδοσίας δύο νεότευκτων containerships γνωστοποίησε μέσω σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κολοσσός των τακτικών γραμμών HMM. Ειδικότερα, πρόκειται για τα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ