Την περασμένη εβδομάδα συνήλθε στον ΙΜΟ η έβδομη σύνοδος της υποεπιτροπής για το Pollution Prevention and Response (PPR7). Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν στο Λονδίνο, ένα ήταν αυτό που ουσιαστικά μονοπώλησε το ενδιαφέρον: η απαγόρευση της χρήσης και μεταφοράς HFO από τα πλοία που διασχίζουν τα ύδατα του Αρκτικού Ωκεανού.
Πιο συγκεκριμένα, την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου ένα working group του PPR7 πρότεινε την απαγόρευση της χρήσης βαρέων καυσίμων από τα πλοία στον Αρκτικό Ωκεανό, με ισχύ από την 1η Ιουλίου 2024. Η εν λόγω πρόταση αναμένει την τελική έγκριση από το την Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (ΜΕPC 76) το προσεχές φθινόπωρο.
Να σημειωθεί ότι η πρόταση περιλαμβάνει ορισμένες εξαιρέσεις. Για παράδειγμα, τα πλοία που προορίζονται για τον εντοπισμό πετρελαιοκηλίδων στην περιοχή θα εξαιρεθούν από την απαγόρευση. Παράλληλα, για τα πλοία εγγεγραμμένα στα εθνικά νηολόγια κρατών, των οποίων οι ακτογραμμές είναι στον Αρκτικό Ωκεανό, επίσης υπάρχει εξαίρεση, με την έναρξη της απαγόρευσης να μετατίθεται για την 1η Ιουλίου 2029. Η τελευταία αυτή εξαίρεση έρχεται προκειμένου και η Ρωσία να συμφωνήσει στο μέτρο, το οποίο μέχρι πρότινος δεν είχε τη σύμφωνη γνώμη της Μόσχας.
Περιβαλλοντικές οργανώσεις αναφέρουν ότι η πρόταση αποτελείται από πολλά «παραθυράκια», που πρακτικά καθιστούν ανέφικτη την εφαρμογή της το 2024. Οι αρνητικές συνέπειες της καύσης ναυτιλιακών καυσίμων με μεγάλες εκπομπές σωματιδίων άνθρακα αλλά και οι επιπτώσεις από τυχόν διαρροές βαρέως καυσίμου λόγω ατυχημάτων, μεγιστοποιούνται στο Αρκτικό περιβάλλον, καθιστώντας τον καθαρισμό τους σχεδόν αδύνατο, με την Clean Shipping Coalition και το World Wildlife Fund να ασκούν πιέσεις στον ΙΜΟ για την απαγόρευση του HFO στην περιοχή.
Από την άλλη, οι εταιρείες των βόρειων χωρών και ιδίως της Ρωσίας τονίζουν ότι, εάν η πρόταση εφαρμοστεί, τότε το κόστος για τους τελικούς καταναλωτές στις χώρες αυτές θα ξεπεράσει τα $600 εκατ., λόγω υψηλότερων τιμών των αποθειωμένων καυσίμων.
Φωτό: Marie Sjödin/Pixabay
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Περιορισμένες είναι οι μεταβολές που καταγράφονται στη ναυλαγορά των containerships, με τον σχετικό δείκτη της Drewry, WCI, να σημειώνει πτώση της τάξεως του 2%…
Το τέταρτο τρίμηνο του 2024, το εποχικά προσαρμοσμένο ΑΕΠ παρέμεινε σταθερό στη ζώνη του ευρώ και αυξήθηκε κατά 0,1% στην ΕΕ, σε σύγκριση με…
Τους λόγους για τους οποίους ο ΙΜΟ θα πρέπει να προβεί σε άμεση απαγόρευση των scrubbers, λόγω του αντικτύπου τους στο θαλάσσιο περιβάλλον, αναλύει…
Έγκριση για ένα πρωτοποριακό σχέδιο παραγωγής κινητήρων υδρογόνου και συστημάτων κυψελών καυσίμου υδρογόνου δόθηκε πρόσφατα στη Yanmar Power Technology Co., Ltd. Το σχέδιο εγκρίθηκε…
Στο αμερικανικό LNG στρέφει το βλέμμα της η ιαπωνική εταιρεία ενέργειας JERA, εστιάζοντας στις προοπτικές που παρέχει με φόντο την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας…
Παρά τη σύναψη συμφωνίας εκεχειρίας στη Λωρίδα της Γάζας και τις συνεπακόλουθες διαβεβαιώσεις από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης ότι πλοία που δεν συνδέονται…
Αύξηση 0,6% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον περασμένο Νοέμβριο σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Νοεμβρίου 2023, έναντι μείωσης 0,1%…
Η εποχή των βιώσιμων θαλάσσιων μεταφορών εξελίσσεται και στη Γερμανία, με την εγκαινίαση του πρώτου πλήρως ηλεκτρικού καταμαράν φεριμπότ (E-Kat) από την Damen Shipyards.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ