Την περασμένη εβδομάδα συνήλθε στον ΙΜΟ η έβδομη σύνοδος της υποεπιτροπής για το Pollution Prevention and Response (PPR7). Μεταξύ των θεμάτων που συζητήθηκαν στο Λονδίνο, ένα ήταν αυτό που ουσιαστικά μονοπώλησε το ενδιαφέρον: η απαγόρευση της χρήσης και μεταφοράς HFO από τα πλοία που διασχίζουν τα ύδατα του Αρκτικού Ωκεανού.
Πιο συγκεκριμένα, την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου ένα working group του PPR7 πρότεινε την απαγόρευση της χρήσης βαρέων καυσίμων από τα πλοία στον Αρκτικό Ωκεανό, με ισχύ από την 1η Ιουλίου 2024. Η εν λόγω πρόταση αναμένει την τελική έγκριση από το την Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (ΜΕPC 76) το προσεχές φθινόπωρο.
Να σημειωθεί ότι η πρόταση περιλαμβάνει ορισμένες εξαιρέσεις. Για παράδειγμα, τα πλοία που προορίζονται για τον εντοπισμό πετρελαιοκηλίδων στην περιοχή θα εξαιρεθούν από την απαγόρευση. Παράλληλα, για τα πλοία εγγεγραμμένα στα εθνικά νηολόγια κρατών, των οποίων οι ακτογραμμές είναι στον Αρκτικό Ωκεανό, επίσης υπάρχει εξαίρεση, με την έναρξη της απαγόρευσης να μετατίθεται για την 1η Ιουλίου 2029. Η τελευταία αυτή εξαίρεση έρχεται προκειμένου και η Ρωσία να συμφωνήσει στο μέτρο, το οποίο μέχρι πρότινος δεν είχε τη σύμφωνη γνώμη της Μόσχας.
Περιβαλλοντικές οργανώσεις αναφέρουν ότι η πρόταση αποτελείται από πολλά «παραθυράκια», που πρακτικά καθιστούν ανέφικτη την εφαρμογή της το 2024. Οι αρνητικές συνέπειες της καύσης ναυτιλιακών καυσίμων με μεγάλες εκπομπές σωματιδίων άνθρακα αλλά και οι επιπτώσεις από τυχόν διαρροές βαρέως καυσίμου λόγω ατυχημάτων, μεγιστοποιούνται στο Αρκτικό περιβάλλον, καθιστώντας τον καθαρισμό τους σχεδόν αδύνατο, με την Clean Shipping Coalition και το World Wildlife Fund να ασκούν πιέσεις στον ΙΜΟ για την απαγόρευση του HFO στην περιοχή.
Από την άλλη, οι εταιρείες των βόρειων χωρών και ιδίως της Ρωσίας τονίζουν ότι, εάν η πρόταση εφαρμοστεί, τότε το κόστος για τους τελικούς καταναλωτές στις χώρες αυτές θα ξεπεράσει τα $600 εκατ., λόγω υψηλότερων τιμών των αποθειωμένων καυσίμων.
Φωτό: Marie Sjödin/Pixabay
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από το Ολοκαύτωμα της Ηρωικής Νήσου των Ψαρών, η Βουλή των Ελλήνων διοργάνωσε μία αφιερωματική εκδήλωση στην αίθουσα…
Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, εκπροσωπώντας το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, συμμετείχε στην 29η Διάσκεψη των Μερών της Σύμβασης του…
Σε τροχιά ισχυρής κερδοφορίας κινήθηκαν οι τράπεζες στο 9μηνο του 2024, γεγονός που ώθησε τις διοικήσεις των τραπεζών να αναθεωρήσουν προς τα πάνω τις…
Για τη μείωση της ρύπανσης από πλοία ανοικτής θαλάσσης και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στον χώρο του λιμένα προχωρούν σε συνεργασία η…
Την προκήρυξη του διαγωνισμού για την ηλεκτρική διασύνδεση Κορίνθου – Κω, έργο που είναι κομβικό για την διασύνδεση των Δωδεκανήσων με το ηπειρωτικό δίκτυο,…
Καθώς η διασφάλιση της επισιτιστικής ασφάλειας παραμένει προτεραιότητα για την Κίνα, νέο ιστορικό υψηλό αναμένεται να καταγράψει η εγχώρια παραγωγή καλαμποκιού. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Η προσπάθεια για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία, μέσω της αντικατάστασης των παραδοσιακών καυσίμων με εναλλακτικές πηγές, βρίσκεται σε σημείο…
H υπ’ αριθμόν 100.000 εμπορευματική αμαξοστοιχία ανάμεσα στην Κίνα και την Ευρώπη αναχώρησε τις πρωινές ώρες της Παρασκευής 15 Νοεμβρίου, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ