
Του καπτ. Γεώργιου Γεωργούλη
Ο σπουδαιότερος παράγοντας καταπολέμησης ρύπανσης από πετρελαιοκηλίδες είναι ο γρήγορος εντοπισμός τους. Σε αυτό συμβάλλει η ενημέρωση για την ύπαρξη της διαρροής από αυτόν που ατυχηματικά την προκάλεσε και ο βαθμός επαγρύπνησης της ακτοφυλακής του κράτους στο οποίο εντοπίστηκε. Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή όταν οι πετρελαιοκηλίδες ανακαλύπτονται αφού έχουν φτάσει στις ακτές, είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσουν τεράστια οικολογική καταστροφή, με ανάλογο κόστος αποκατάστασης των ακτών, αλλά και σε δραστηριότητες όπως ο τουρισμός και η αλιεία. Στη δεύτερη περίπτωση ανήκει η περίπτωση της πετρελαιοκηλίδας στις ακτές της Βραζιλίας.
Ακολουθεί το χρονικό της καταστροφής όπως καταγράφεται από την αρχή της Βραζιλίας για περιβαλλοντικά ζητήματα (ΙΒΑΜΑ):
Στις αρχές Σεπτεμβρίου, στις ακτές της βορειοανατολικής περιοχής της Βραζιλίας, εντοπίστηκε πετρελαιοκηλίδα από αργό πετρέλαιο (crude oil), με αποτέλεσμα να προκληθεί μεγάλης έκτασης ρύπανση. Σύμφωνα με την IBAMA, περισσότεροι από 130 τόνοι πετρελαιοειδών έχουν συλλεχθεί από τις περίπου 120 πληγείσες παραλίες σε 77 συνολικά δήμους 9 περιφερειών.
Ενώ η πηγή της πετρελαιοκηλίδας εξακολουθεί να είναι άγνωστη, η περιβαλλοντική υπηρεσία IBAMA της Βραζιλίας δηλώνει ότι η πετρελαιοκηλίδα προέρχεται από αργό πετρέλαιο που δεν παράγεται στη Βραζιλία και συνεπώς προκλήθηκε από διερχόμενο πλοίο ανοιχτά των ακτών της Βραζιλίας. Μην έχοντας επαρκή στοιχεία για το πού έγινε η απόρριψη και από ποιον, αποφάσισαν να διενεργήσουν έλεγχο σε 140 πλοία που φαίνεται πως διέπλευσαν την οικονομική ζώνη της Βραζιλίας τους τελευταίους δύο μήνες, και εφόσον δεν μπορούν να στοιχειοθετήσουν κατηγορίες ρύπανσης με μόνο στοιχείο τον τύπο του πετρελαίου, ζητούν το αδιανόητο, δηλαδή στοιχεία από τα πλοία για την απόδειξη της μη εμπλοκής τους.
Δεδομένου ότι η πηγή της διαρροής εξακολουθεί να είναι άγνωστη, είναι επίσης πιο δύσκολο για τις αρχές να αποκτήσουν πλήρη εικόνα της έκτασής της, επομένως κάθε βοήθεια από τα διερχόμενα πλοία αυτή τη στιγμή για την αναφορά της παρατήρησης πετρελαιοκηλίδας (στίγμα, έκταση) προς τις αρχές για τη χαρτογράφηση, την καταπολέμησή της και τη μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων κρίνεται απαραίτητη. Πρέπει όμως και οι αρχές της Βραζιλίας να κινητοποιήσουν τα πλοία προς την παραπάνω ενέργεια, να αναγνωρίσουν τις υπηρεσίες των πλοίων και όχι να τα θεωρούν ύποπτα μέχρις αποδείξεως του εναντίου.
Οι διαχειριστές των πλοίων θα πρέπει να ενθαρρύνουν τους πλοιάρχους τους να αναφέρουν όλες τις τυχόν πετρελαιοκηλίδες στις αρχές της Βραζιλίας, με εγγραφή στο ημερολόγιο του χρόνου παρατήρησης, της θέσης και της έκτασης της πετρελαιοκηλίδας, ώστε τα πλοία να συμβάλουν δραστικά στην καταπολέμηση.
Είναι σχεδόν βέβαιη η τεράστια οικολογική καταστροφή στις βορειοανατολικές ακτές της Βραζιλίας από το Σαλβαδόρ μέχρι το Σάο Λουίς, μια εξαιρετικά μεγάλη έκταση με εκβολές ποταμών, σπάνιους βιότοπους και καταπληκτικές παραλίες.
Η οικολογική αυτή καταστροφή ήλθε όμως να επιβεβαιώσει και την ανεπάρκεια της παρακολούθησης των παράκτιων υδάτων από τις αρχές της Βραζιλίας είτε αυτή εντοπίζεται στα μέσα παρακολούθησης είτε στο αρμόδιο ανθρώπινο δυναμικό. Πρέπει επίσης να χρησιμοποιηθούν και οι δορυφορικές εικόνες, με στόχο τον εντοπισμό τέτοιων απορρίψεων μέσα στην οικονομική ζώνη της χώρας, όπως σε άλλες χώρες (Αυστραλία).
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο παγκόσμιος στόλος bulk carriers κατεβάζει ταχύτητα, εξέλιξη που είναι πιο εμφανής στα πλοία μεγαλύτερης ηλικίας έναντι των νεότερων. Το γεγονός αυτό, υπογραμμίζει σε…
Την επόμενη Πέμπτη (6/3), η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αναμένεται να προχωρήσει σε ακόμη μία μείωση του επιτοκίου καταθέσεων κατά 25 μονάδες βάσης, την πέμπτη…
Τα «βαφτίσια» ενός ακόμα νεότευκτου containership γιόρτασε πρόσφατα ο κολοσσός των τακτικών γραμμών A.P. Moller-Maersk (Maersk). Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου…
Καθώς ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, επιδιώκει τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία μέσω απευθείας συνομιλιών με τον Ρώσο ομόλογό του, Βλαντιμίρ Πούτιν,…
Η ημέρα «καθαρισμού» σώματος και πνεύματος και η έναρξη της σαρακοστής πλαισιώνεται από ένα σωρό πανηγυρικά έθιμα σε όλες τις γωνιές της Ελλάδας, όταν…
Η Ευρώπη πρέπει επειγόντως να επανεξοπλιστεί και πρέπει να δοθεί στα κράτη μέλη δημοσιονομικός χώρος για να αυξήσουν τις αμυντικές δαπάνες, δήλωσε σήμερα η…
Σήμερα, Κυριακή 2 Μαρτίου, αναχωρεί από το ναυπηγείο της Meyer Werft στο Πάπενμπουργκ το νεότευκτο κρουαζιερόπλοιο «Asuka III» της ιαπωνικής NYK Cruises. Πρόκειται για…
Οριακές μεν, πτωτικές δε παραμένουν οι μεταβολές στη ναυλαγορά των υγραεριοφόρων. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, οι ναύλοι των VLGCs μεταφορικής…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ