Στην στρατηγική, στους στόχους και στις βασικές προτεραιότητες στους κρίσιμους τομείς του χαρτοφυλακίου του, αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης, κατά την διάρκεια της ομιλίας του, στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης, η συζήτηση επί των οποίων ολοκληρώνεται απόψε με την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης.
Το εθνικό νηολόγιο, η ναυτική εκπαίδευση, η λιμενική πολιτική, ο εκσυγχρονισμός του Λιμενικού Σώματος, η ακτοπλοΐα, ο τομέας του θαλάσσιου τουρισμού, καθώς και το κρίσιμο πεδίο της νησιωτικής πολιτικής είναι οι βασικοί τομείς για τους οποίους η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει έναν σαφή σχεδιαμό και στοχεύσεις.
Για τον καθένα από τους τομείς αυτούς ο κ. Πλακιωτάκης κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις με την υποσημείωση πως για όλα τα παραπάνω θέματα θα «τρέξουν» άμεσα.
Ναυτιλία και το εθνικό νηολόγιο
Ο κ. Πλακιωτάκης αναλύοντας τα στοιχεία του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου και το τεράστιο έλλειμμα που παρατηρείται μεταξύ των πλοίων που έχουν υψωμένη την ελληνική σημαία και αυτών που αν και ανήκουν σε ελληνικά συμφέροντα επιλέγουν άλλα νηολόγια, υποστήριξε την άμεση και επιτακτική ανάγκη πλήρους εκσυγχρονισμού του εθνικού νηολογίου πλοίων. «Είναι πέρα για πέρα ξεκάθαρο», τόνισε ο κ. υπουργός, «ότι το εθνικό νηολόγιο φθίνει συνεχώς, ενώ την ίδια ώρα ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος αναπτύσσεται -εξίσου- συνεχώς. Είναι, λοιπόν, εθνικά αναγκαίο να ανακοπεί άμεσα και να αναστραφεί η πτωτική πορεία του εθνικού νηολογίου πριν η κατάσταση εξελιχθεί σε μη αναστρέψιμη με δραματικές συνέπειες τόσο στην εθνικής μας οικονομία, όσο και στην απασχόληση των Ελλήνων ναυτικών». Ο κ. υπουργός επεσήμανε ότι θα προχωρήσει άμεσα η πλήρης ψηφιοποίηση του Εθνικού νηολογίου μέσο της οποίας θα απλουστευθούν όλες οι διαδικασίες, προς όφελος και του πλοίου, αλλά και των Ελλήνων ναυτικών.
Για τον κρίσιμο τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι οι ανάγκες της ναυτιλίας απαιτούν μια σύγχρονη και ισχυρή δημόσια ναυτική εκπαίδευση, αλλά και μια ιδιωτική εκπαίδευση η οποία, ωστόσο, θα είναι προσαρμοσμένη τις πραγματικές απαιτήσεις της ελληνικής ναυτιλίας και του Έλληνα ναυτικού. «Μία σύγχρονη ναυτική εκπαίδευση», ανέφερε, «πρέπει να στοχεύει στην παραγωγή στελεχών ικανών να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις μίας αγοράς εργασίας, που επηρεάζεται άμεσα και καθοριστικά από τις τεχνολογικές εξελίξεις». «Στρατηγική επιλογή μας», τόνισε, «είναι μια νέα αρχιτεκτονική του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα». Στο πλαίσιο αυτό προανήγγειλε:
Λιμάνια – Λιμενική Πολιτική
Όσον αφορά στα λιμάνια και στην λιμενική πολιτική, ο κ. Πλακιωτάκης, ανέφερε ότι «τα λιμάνια της χώρας μπορούν και πρέπει να εξελιχθούν σε ατμομηχανές ανάπτυξης της εθνικής και περιφερειακής ανάπτυξης, ενταγμένα σε ένα ενιαίο σύστημα μεταφορών και εφοδιασμού». Προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος ο κ. υπουργός τόνισε ότι προχωρά άμεσα:
Θαλάσσιος Τουρισμός
Για τον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υπογράμμισε ότι «το υπουργείο θα διαδραματίσει πιο αποφασιστικό ρόλο με νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα εκσυγχρονίζουν τον κλάδο και θα βελτιώνουν την ανταγωνιστικότητα του». Προς την κατεύθυνση αυτή θα προχωρήσει άμεσα η αναδιάρθρωση του Μητρώου Πλοίων με στόχο να καταστεί εργαλείο εθνικής πολιτικής για τον κλάδο και όχι εργαλείο υπερφορολόγησης όπως είναι τώρα. Όσον αφορά στην κρουαζιέρα ο κ. Πλακιωτάκης υπογράμμισε ότι σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία θα ληφθούν όλες εκείνες οι πρωτοβουλίες που απαιτούνται για την διεύρυνση του home porting.
Λιμενικό Σώμα
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφερόμενος στο Λιμενικό Σώμα αφού υπογράμμισε ότι τον περασμένο Μάρτιο συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από την ίδρυση του, τόνισε πως διαχρονικά υπήρξε ο άοκνος στυλοβάτης των προσπαθειών του υπουργείου σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων του. «Στόχος μας», τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης, «είναι ένας και μοναδικός. Η ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος, με την διασφάλιση των κατάλληλων μέσων, καθώς και η εμπέδωση στις τάξεις του, του αισθήματος ασφάλειας και αναγνώρισης του πολυεπίπεδου έργου του. Για εμάς», συνέχισε, ο ίδιος «ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση των κανόνων εσωτερικής λειτουργίας του Λιμενικού Σώματος, η επαναφορά της αξιοκρατίας και η θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων για την ομαλή λειτουργία του είναι μονόδρομος και ιστορική ευθύνη».
Ακτοπλοΐα
«Η ακτοπλοϊκή μεταφορά», ανέφερε ο κ. Πλακιωτάκης, «αποτελεί δημόσιο αγαθό που η Πολιτεία οφείλει να διασφαλίζει τόσο στο κοινωνικό σύνολο, όσο και στον κάθε νησιώτη ξεχωριστά». Για τον λόγο αυτό ο κ. Πλακιωτάκης υπογράμμισε ότι θα υπάρξουν στοχευμένες παρεμβάσεις για την εξέλιξη και αναβάθμιση του υφιστάμενου ακτοπλοϊκού δικτύου, ενώ παράλληλα θα επιδιωχθεί και ο εκσυγχρονισμός του ακτοπλοϊκού στόλου
Νησιωτικότητα
Για τη νησιωτικότητα ο κ. υπουργός τόνισε ότι «η διαμόρφωση και η υιοθέτηση μιας δημόσιας πολιτικής για το νησιωτικό χώρο, δεν αποτελεί πολιτική καινοτομία, αλλά Συνταγματική επιταγή. Δομικό στοιχείο της νησιωτικής πολιτικής μας», συνέχισε, «αποτελεί το τρίπτυχο, Θαλάσσια Οικονομία-Γαλάζια Ανάπτυξη-Νησιωτικότητα. Στο πλαίσιο αυτό οι άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου θα είναι οι εξής:
«Η Ελλάδα», είπε ο κ. Πλακιωτάκης κλείνοντας την ομιλία του, «οφείλει και πρέπει να έχει τον πρώτο λόγο στην διαμόρφωση της ατζέντας της ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο». Είμαι βέβαιος», προσέθεσε ο ίδιος, «ότι η πατρίδα μας θα διαδραματίσει τον ρόλο που της αναλογεί ως ειρηνική δύναμη προόδου και ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή της νότιο-ανατολικής Ευρώπης».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Φινλανδικό δικαστήριο απέρριψε σήμερα Παρασκευή 3 Ιανουαρίου το αίτημα για την απελευθέρωση του πετρελαιοφόρου δεξαμενοπλοίου που σύμφωνα με την αστυνομία θεωρείται ύποπτο για τις…
Στον πυρήνα των εξελίξεων της ναυπηγικής βιομηχανίας, που υπόσχονται μηδενικές εκπομπές άνθρακα, παραμένει η χρήση αμμωνίας ως καυσίμου. Η αμμωνία, σε συνδυασμό με την…
Ως «σωσίβιο» έναντι της υπερπροσφοράς μεταφορικής ικανότητας λειτούργησαν οι αναδρομολογήσεις containerships από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας το 2024, σύμφωνα με την Alphaliner. Το…
Καθώς η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αυξάνεται παγκοσμίως, τα LNG carriers αναδεικνύονται ως απόλυτα τεχνολογικά επιτεύγματα. Το νέο δεξαμενόπλοιο «Al Shelila», αποτέλεσμα…
Την ύστατη προσπάθεια ώστε να αποφευχθεί ένας νέος γύρος απεργιών, που θα παραλύσει τα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ και του Κόλπου του…
Σε μια σημαντική συμφωνία για την καθετοποίηση των δραστηριοτήτων της προχώρησε πρόσφατα η βραζιλιάνικη πολυεθνική εταιρεία μετάλλων και εξορύξεων Vale. Σύμφωνα με ανακοίνωση της…
Οι εμπορευματικές θαλάσσιες μεταφορές στην Αρκτική σημείωσαν νέο ρεκόρ το 2024, εξέλιξη που αντανακλά την πρόοδο που έχει καταγράψει στη Ρωσία στο σχέδιο εκμετάλλευσης…
Περιορισμένη άνοδο της τάξεως των 32 μονάδων κατέγραψε ο κύριος δείκτης της χύδην φορτηγού ναυτιλίας BDI την Πέμπτη 2 Ιανουαρίου. Συνεπώς, ο BDI ανήλθε…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ