
Η 25η Ιουνίου καθιερώθηκε το 2010 από τον Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), ως ημέρα αναγνώρισης του ρόλου του ναυτικού, του θαλασσινού «δυναμικού» που στήριξε εξ αρχής και κρατάει ζωντανή και ακμαία την παγκόσμια εμπορική ναυτιλία.
Η Ημέρα του Ναυτικού θεσπίστηκε με ειδικό ψήφισμα στη Μανίλα το 2010, το οποίο προωθεί την αναθεωρημένη Διεθνή Σύμβαση «για τα πρότυπα εκπαίδευσης, έκδοσης πιστοποιητικών και τήρησης φυλακών των ναυτικών» (STCW), η οποία εξασφαλίζει διεθνή πρότυπα ικανότητας, ασφάλειας και ευημερίας των ναυτικών.
Θα ήταν ίσως περιττό να επαναλάβουμε ότι οι δια θαλάσσης μεταφορές είναι ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο και συνεπακόλουθα την παγκόσμια οικονομία. Εάν το θαλάσσιο εμπόριο περιοριζόταν με κάποιο τρόπο, δεν θα υπήρχε τρόπος να «λειτουργήσει» η παγκόσμια οικονομία. Με άλλα λόγια, οφείλουμε πολλά σε όσους ταξιδεύουν και μεταφέρουν το σιτάρι για το ψωμί που τρώμε, το βαμβάκι για τα ρούχα που φοράμε, το πετρέλαιο για τη θέρμανση και τον ηλεκτρισμό που έχουμε τόσο ανάγκη. Αλλά και πόσα πλοία μεταφέρουν κι εμάς τους ίδιους για ταξίδια σε όλες τις γωνιές του πλανήτη.
Με δεδομένο ότι η χώρα μας διαθέτει το μεγαλύτερο ποντοπόρο στόλο παγκοσμίως και η ναυτιλία αποτελεί ένα από τα «δυνατά χαρτιά» της ελληνικής οικονομίας, γίνεται σαφές ότι αυτή η ημέρα, πέρα από τη χαρά και τη συγκίνηση που προσφέρει σε πολλές ελληνικές οικογένειες, προτρέπει και στην περαιτέρω ενασχόληση των Ελλήνων με το ναυτικό επάγγελμα. Η νησιωτική μας χώρα, επίσης, έχει ανάγκη τα εμπορικά της πλοία, τα οποία πρέπει να βρίσκονται σε καθημερινή σύνδεση με τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Η φετινή χρονιά, από τον ΙΜΟ, είναι αφιερωμένη στη γυναίκα, στη θάλασσα και στη ναυτιλία, δίνοντας έμφαση στις ίσες ευκαιρίες και την ενθάρρυνση των γυναικών να ακολουθήσουν μια σταδιοδρομία στη θάλασσα. Σε μια βιομηχανία που αναζητά τους καλύτερους επαγγελματίες, περισσότερες γυναίκες αποδεικνύουν τις δυνάμεις, τις δεξιότητες και τις φιλοδοξίες τους και μπαίνουν στην πολυπληθή «ναυτική οικογένεια». Το hashtag της φετινής καμπάνιας είναι το: #IAmOnBoard.
Να σημειωθεί, ότι από την πλευρά της και η ECSA προωθεί την συγκεκριμένη καμπάνια και έχει στενή συνεργασία με τον κοινωνικό της εταίρο, την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στον τομέα των Μεταφορών (ETF), με στόχο την ενίσχυση των γυναικών που επιθυμούν να εισέλθουν στο ναυτικό επάγγελμα. Μάλιστα, η ECSA μαζί με το ETF έχουν καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την χρηματοδότηση σχετικών δράσεων.
Σε ανακοίνωση της ECSA και του Γενικού της Γραμματέα, κ. Martin Dorsman, σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι η ύπαρξη της «διαφορετικότητας» είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη της βιομηχανίας, καθώς της δίνει ώθηση προς το μέλλον. Εντός της εποχής της καινοτομίας και της ψηφιοποίησης, που βιώνει η ναυτιλία, για τον Γ.Γ. της ECSA παρέχεται πλέον «η ευκαιρία προσέλκυσης περισσότερων γυναικών στη ναυτιλιακή βιομηχανία». Και ο ίδιος καταλήγει, προσθέτοντας: «Για να προσληφθούν τα απαραίτητα ταλέντα, η ναυτιλία χρειάζεται να προχωρήσει σε ένα rebranding έτσι ώστε να ιδωθεί ως: ποικιλόμορφη, νέα, προσαρμοστική, ψηφιακή».
Η ευχή μας, εκτός από πάντα καλές θάλασσες, είναι η παγκόσμια κοινότητα να αναγνωρίζει όχι μόνο τις προσπάθειες των θαλασσινών συνανθρώπων μας, οι οποίοι στέκονται αθόρυβοι αρωγοί του σύγχρονου ναυτιλιακού θαύματος, αλλά να αναγνωρίσει τον ρόλο και τη σημασία του εμπορικού πλοίου στη σύγχρονη καθημερινότητα.
Η παραπάνω φωτογραφία απεικονίζει το πλήρωμα του πλοίου M/T «Cap Philippe», το οποίο βρίσκεται υπό τη διαχείριση της Euronav και πλέει στην Ανατολική Μεσόγειο. Η φωτογραφία στάλθηκε στα Ναυτικά Χρονικά και στην Isalos.net από τον πλοίαρχο, καπτ. Ι. Αγγελίδη, στο πλαίσιο συνέντευξής του που θα φιλοξενηθεί στην ιστοσελίδα Isalos.net τις προσεχείς ημέρες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την ετήσια λίστα με τους πλουσιότερους ανθρώπους παγκοσμίως δημοσίευσε το Forbes. Για ακόμα ένα έτος, σημαντική είναι η παρουσία των Ελλήνων και δη εκείνων…
Σε ανοδική πορεία αναμένεται να κινηθεί η κατανάλωση πετρελαίου στην Κίνα το 2025. Ειδικότερα, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Reuters, επικαλούμενο τις εκτιμήσεις ενός think…
Με φόντο τον στόχο της Ιαπωνίας να μετατρέψει τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην κύρια μορφή ηλεκτροπαραγωγής έως το 2040, τρεις κορυφαίες ιαπωνικές εταιρείες, οι…
Το οικονομικό κλίμα ενισχύθηκε τον Μάρτιο, με τον σχετικό δείκτη να κλείνει στις 107,7 από τις 106,9 μονάδες τον προηγούμενο μήνα. Σύμφωνα με έρευνα…
Στις προοπτικές του αιθανίου ως εμπορεύματος εστιάζουν ολοένα και περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες, με τα αντίστοιχα πλοία να βρίσκονται στο επίκεντρο πληθώρας πρωτοβουλιών. Στο πλαίσιο…
Η πρόταση της Ουάσιγκτον για επιβολή τελών σε πλοία κινεζικής ναυπήγησης έχει προκαλέσει διχασμένες αντιδράσεις, ακόμα και εντός των συνόρων των ΗΠΑ. Η συγκεκριμένη…
Χαμόγελα για τους Αργεντινούς εξαγωγείς φέρνει το 2025, δεδομένου ότι, την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2025, οι εξαγωγές διαμορφώθηκαν σε υψηλό 10 ετών. Ειδικότερα, όπως αναφέρει…
Τον κρίσιμο ρόλο των λιμένων στην υποστήριξη των προσπαθειών αποανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας, με στόχο την επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050, υπογραμμίζει πρόσφατη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ