Ποιος δεν γνωρίζει τα θρυλικά Liberty’s, που ανέλαβαν το δύσκολο έργο μεταφοράς από την Αμερική στρατιωτών, πολεμοφοδίων και τροφίμων στην Ευρώπη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Το όνομά τους δεν είναι τυχαίο: συνέβαλαν καθοριστικά στην άνιση μάχη των συμμαχικών δυνάμεων εναντίον της ναζιστικής Γερμανίας και μπορούν επάξια να διεκδικήσουν ένα μεγάλο μερίδιο δόξας. Αν και η ιδέα για τη δημιουργία τους γεννήθηκε στην Αγγλία με στόχο να καλύψουν το κενό των πλοίων εκείνων που είχαν βυθιστεί από τα γερμανικά υποβρύχια, οι Ηνωμένες Πολιτείες τελειοποίησαν τον σχεδιασμό τους. Το πρώτο καθελκύστηκε στο ναυπηγείο North Sands του Sunderland της Αγγλίας στις 23 Αυγούστου 1941 και πήρε το όνομα Empire Liberty. Μετά από επίμονες προσπάθειες των Βρετανών, πολλές αντιρρήσεις των Αμερικανών και ατελείωτες διαπραγματεύσεις, τελικά το δεύτερο Liberty με το όνομα Ocean Vanguard καθελκύστηκε στην Καλιφόρνια στις 15 Οκτωβρίου 1941, για να ακολουθήσουν πολλά ακόμα, με αξιοσημείωτη μάλιστα ταχύτητα παραγωγής!
Το περιοδικό Time τα χαρακτήρισε «ασχημόπαπα», αλλά ο ίδιος ο Πρόεδρος Roosevelt, σε ραδιοφωνικό διάγγελμά του, είπε ότι έχουν «όψη φοβερή», δανειζόμενος στίχο του Ύμνου εις την Ελευθερία. Το ζητούμενο ωστόσο δεν ήταν η εμφάνιση, αλλά ο προορισμός τους: τα αργοκίνητα αυτά σκαριά διέσχιζαν τον Ατλαντικό, υπό την απειλή των γερμανικών υποβρυχίων, μεταφέροντας εκατομμύρια τόνους πυρομαχικών, εφόδια, άρματα, ατμομηχανές, στρατιωτικά οχήματα, πετρέλαιο και κάρβουνο, φαρμακευτικό υλικό, ζώα και ζωοτροφές. Είναι βέβαιο ότι αν δεν υπήρχαν τα Liberty’s, η έκβαση του πολέμου θα ήταν διαφορετική.
Με το τέλος του πολέμου ανέλαβαν τον ανεφοδιασμό των κατεστραμμένων περιοχών και τις μεταφορές γενικού φορτίου στα λιμάνια όλου του πλανήτη. Η Αμερική, αναγνωρίζοντας την προσφορά του ελληνικού στόλου, ο οποίος είχε χάσει το μεγαλύτερο μέρος των σκαφών του, πούλησε με ευνοϊκούς όρους 100 Liberty’s σε Έλληνες πλοιοκτήτες και έτσι μπήκαν τα θεμέλια ώστε η ναυτιλία της χώρας μας να αναδειχθεί σε μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το 2006, με πρωτοβουλία του κύριου Σπύρου Πολέμη και με οικονομική συνεισφορά μιας ομάδας Ελλήνων εφοπλιστών, ένα Liberty παραχωρήθηκε από την αμερικανική κυβέρνηση στην Ελλάδα και κατέληξε να δέσει στον Πειραιά, σε πολύ κακή κατάσταση, τον Ιανουάριο του 2009. Ο αείμνηστος Καπτ. Βασίλης Κωνσταντακόπουλος κάλυψε τα έξοδα της αποκατάστασης και σήμερα το πλοίο στέκει περήφανο στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στην Πύλη 2, έχοντας μετατραπεί σε πλωτό μουσείο και διατηρώντας ζωντανές τις μνήμες ενός ένδοξου παρελθόντος.
Το Hellas Liberty είναι ένα από τα τρία που σώζονται. Στους εσωτερικούς του χώρους υπάρχουν αυθεντικά ναυτικά όργανα, μοντέλα πλοίων καθώς και έργα των μικρών φίλων μελών της Helmepa Junior.
Μπορείτε να το επισκεφτείτε καθημερινά 10:00-16:00 ή να μπείτε στην ιστοσελίδα www.hellasliberty.gr/el/ για περισσότερες πληροφορίες.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ και Ναυτικά Χρονικά
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ εισέρχεται δυναμικά ο νοτιοκορεατικός κολοσσός Hanwha Ocean, καθώς πρόσφατα ολοκλήρωσε την εξαγορά αμερικανικού ναυπηγείου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το πρακτορείο…
Ανακατατάξεις (και) στην αγορά πετρελαίου αναμένεται να επιφέρει προσεχώς η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ, καθώς η επιστροφή του στον Λευκό…
H επίμονη νωχελικότητα της ναυλαγοράς των LNG carriers είναι εμφανής τις τελευταίες εβδομάδες. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος ναύλωσης…
Στο τεύχος της 15ης Μαΐου 1980, τα Ναυτικά Χρονικά, στη στήλη των Τεχνικών Θεμάτων, κατέγραψαν την είδηση της ολοκλήρωσης της μετασκευής του υπερωκεανίου «France»…
O καπτ. Δημήτρης Ματθαίου επανεκλέχτηκε πρόεδρος του Green Award Foundation για την επόμενη τριετία. Η επανεκλογή που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του…
Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ απειλεί πλέον την Ευρωπαϊκή Ένωση με τελωνειακούς δασμούς, αν δεν μειώσει το τεράστιο εμπορικό έλλειμμά της με…
Σύμφωνα με τις τρέχουσες προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,3% το 2024, να επιταχυνθεί στο…
O Όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ, μέλος της Holcim, υπέγραψε την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου σύμβαση μελέτης Βασικού Σχεδιασμού (Front End Engineering & Design – FEED) με την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ