Ποιος δεν γνωρίζει τα θρυλικά Liberty’s, που ανέλαβαν το δύσκολο έργο μεταφοράς από την Αμερική στρατιωτών, πολεμοφοδίων και τροφίμων στην Ευρώπη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Το όνομά τους δεν είναι τυχαίο: συνέβαλαν καθοριστικά στην άνιση μάχη των συμμαχικών δυνάμεων εναντίον της ναζιστικής Γερμανίας και μπορούν επάξια να διεκδικήσουν ένα μεγάλο μερίδιο δόξας. Αν και η ιδέα για τη δημιουργία τους γεννήθηκε στην Αγγλία με στόχο να καλύψουν το κενό των πλοίων εκείνων που είχαν βυθιστεί από τα γερμανικά υποβρύχια, οι Ηνωμένες Πολιτείες τελειοποίησαν τον σχεδιασμό τους. Το πρώτο καθελκύστηκε στο ναυπηγείο North Sands του Sunderland της Αγγλίας στις 23 Αυγούστου 1941 και πήρε το όνομα Empire Liberty. Μετά από επίμονες προσπάθειες των Βρετανών, πολλές αντιρρήσεις των Αμερικανών και ατελείωτες διαπραγματεύσεις, τελικά το δεύτερο Liberty με το όνομα Ocean Vanguard καθελκύστηκε στην Καλιφόρνια στις 15 Οκτωβρίου 1941, για να ακολουθήσουν πολλά ακόμα, με αξιοσημείωτη μάλιστα ταχύτητα παραγωγής!
Το περιοδικό Time τα χαρακτήρισε «ασχημόπαπα», αλλά ο ίδιος ο Πρόεδρος Roosevelt, σε ραδιοφωνικό διάγγελμά του, είπε ότι έχουν «όψη φοβερή», δανειζόμενος στίχο του Ύμνου εις την Ελευθερία. Το ζητούμενο ωστόσο δεν ήταν η εμφάνιση, αλλά ο προορισμός τους: τα αργοκίνητα αυτά σκαριά διέσχιζαν τον Ατλαντικό, υπό την απειλή των γερμανικών υποβρυχίων, μεταφέροντας εκατομμύρια τόνους πυρομαχικών, εφόδια, άρματα, ατμομηχανές, στρατιωτικά οχήματα, πετρέλαιο και κάρβουνο, φαρμακευτικό υλικό, ζώα και ζωοτροφές. Είναι βέβαιο ότι αν δεν υπήρχαν τα Liberty’s, η έκβαση του πολέμου θα ήταν διαφορετική.
Με το τέλος του πολέμου ανέλαβαν τον ανεφοδιασμό των κατεστραμμένων περιοχών και τις μεταφορές γενικού φορτίου στα λιμάνια όλου του πλανήτη. Η Αμερική, αναγνωρίζοντας την προσφορά του ελληνικού στόλου, ο οποίος είχε χάσει το μεγαλύτερο μέρος των σκαφών του, πούλησε με ευνοϊκούς όρους 100 Liberty’s σε Έλληνες πλοιοκτήτες και έτσι μπήκαν τα θεμέλια ώστε η ναυτιλία της χώρας μας να αναδειχθεί σε μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το 2006, με πρωτοβουλία του κύριου Σπύρου Πολέμη και με οικονομική συνεισφορά μιας ομάδας Ελλήνων εφοπλιστών, ένα Liberty παραχωρήθηκε από την αμερικανική κυβέρνηση στην Ελλάδα και κατέληξε να δέσει στον Πειραιά, σε πολύ κακή κατάσταση, τον Ιανουάριο του 2009. Ο αείμνηστος Καπτ. Βασίλης Κωνσταντακόπουλος κάλυψε τα έξοδα της αποκατάστασης και σήμερα το πλοίο στέκει περήφανο στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στην Πύλη 2, έχοντας μετατραπεί σε πλωτό μουσείο και διατηρώντας ζωντανές τις μνήμες ενός ένδοξου παρελθόντος.
Το Hellas Liberty είναι ένα από τα τρία που σώζονται. Στους εσωτερικούς του χώρους υπάρχουν αυθεντικά ναυτικά όργανα, μοντέλα πλοίων καθώς και έργα των μικρών φίλων μελών της Helmepa Junior.
Μπορείτε να το επισκεφτείτε καθημερινά 10:00-16:00 ή να μπείτε στην ιστοσελίδα www.hellasliberty.gr/el/ για περισσότερες πληροφορίες.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ και Ναυτικά Χρονικά
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Καθώς η Κίνα επιδιώκει να αυξήσει τις εξαγωγές της εκτός των ΗΠΑ, σημαντικές μεταβολές παρατηρούνται στο παγκόσμιο εμπόριο με την αναδιαμόρφωση των routes και…
«Χρόνια Πολλά στη Νάξο η οποία γιορτάζει σήμερα και είναι μεγάλη η χαρά και ευτυχής η συγκυρία που βρισκόμαστε σε αυτό το τόσο όμορφο…
Η δραστηριότητα στην αγορά διαλύσεων έχει διαμορφωθεί σε χαμηλά επίπεδα το 2024, εξέλιξη που φέρεται να αποδίδεται μεταξύ άλλων στην αποδυναμωμένη ζήτηση χάλυβα, η…
Oι T-Ports και Narungga Nation Aboriginal Corp. εγκαινίασαν πρόσφατα ένα νέο λιμάνι στη Νότια Αυστραλία, με εξαγωγική δυναμικότητα 500.000 τόνων σιτηρών ετησίως. Η T-Ports…
Η στρατηγική σημασία των μικροκυκλωμάτων στο μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας είναι εμφανής και αντανακλάται από τις αποφάσεις που λαμβάνουν οι κυβερνήσεις διεθνώς. Στο πλαίσιο…
H νέα κυβέρνηση της Σρι Λάνκα διαμήνυσε ότι θα ξανανοίξει την έρευνα για την πυρκαγιά στο «X-Press Pearl», που οδήγησε στη βύθισή του και…
Την πιθανότητα να επιβραδυνθεί η ανάπτυξη των πράσινων ναυτιλιακών διαδρόμων στο μέλλον αναδεικνύει ετήσια έκθεση των Getting to Zero Coalition και Global Maritime Forum.…
Κατηγορίες απαγγέλθηκαν από αμερικανούς εισαγγελείς σε βάρος του ινδού δισεκατομμυριούχου Γκόταμ Αντάνι για το φερόμενο ρόλο του σε υπόθεση δωροδοκίας 265 εκατομμυρίων δολαρίων, βυθίζοντας…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ