Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Co. S.A.
Την Παρασκευή 30 Ιανουαρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 608 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 679 μονάδες με $ 6,707 την ημέρα, BPIστις 508 μονάδες στα $ 4,060 την ημέρα, BSI στις 585 μονάδες στα $ 6,119 την ημέρα και BHSI στις 340 μονάδες, στα $ 5,141 την ημέρα.
Σερί αρνητικών ρεκόρ συνεχίζει και παρουσιάζει ο BDI, έχοντας σπάσει και το χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 29 χρόνων, στις 3 Φεβρουαρίου του 2012 είχε κλείσει στις 647 μονάδες και όπως όλα δείχνουν, είναι θέμα ημερών (ημέρας) να σπάσει και το ψυχολογικό όριο των 600 μονάδων και χωρίς να μπορούμε να προεξοφλήσουμε την πτωτική του δυναμική, καθώς λόγω των αργιών στην Κίνα δεν αναμένεται να υπάρξει αύξηση της ζήτησης.
Οι αρχικές εκτιμήσεις για το 2015 κάνουν λόγο ότι σε γενικές γραμμές η αγορά θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2014 αλλά με έντονη μεταβλητότητα κατά τη διάρκεια του χρόνου. Εκτιμάται πως η Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας Iron Ore και Coal, θα αυξήσει τις εισαγωγές της στα δύο αυτά εμπορεύματα κατά 6% από 8,7% το 2014, πιέζοντας έτσι τα έσοδα των Capes και των Panamax.
Ο συνολικός όγκος των εμπορευμάτων χύδην φορτίων που εκτός από τα προαναφερόμενα συμπεριλαμβάνει και όλα τα υπόλοιπα, όπως Grains, Steel, Sugar και Scrap Metal κλπ. αναμένεται να αυξηθεί κατά 4%, συνολικά 4,67 δισ. τόνους, δηλαδή στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2014, ενώ η αύξηση του στόλου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου θα αυξηθεί περίπου κατά 5%.
Αναμφισβήτητα η χαμηλότερη των προσδοκιών αγορά το 2014 δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη και την αγορά των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων. Συγκριτικά με το 2013, το 2014 οι συνολικές παραγγελίες για όλους τους κλάδους των πλοίων μειώθηκαν κατά 41%, κλείνοντας στις 1,749 παραγγελίες για όλο το έτος. Από το σύνολο των παραγγελιών το 2014, το 44% τοποθετήθηκε το πρώτο τρίμηνο ενώ τους υπόλοιπους μήνες η τάση ήταν σαφέστατα πτωτική με το δεύτερο εξάμηνο να έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για 521 πλοία, μείωση 60% συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο.
Αντίστοιχη πορεία ακολούθησαν και οι παραγγελίες στον κλάδο μεταφοράς ξηρού φορτίου, όπου το 2014 μειώθηκαν κατά 50% περίπου, στα 677 πλοία από 1,253 το 2013. Παρά το γεγονός ότι υπήρξε σημαντική μείωση, οι παραγγελίες των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου αντιπροσώπευσαν το μεγαλύτερο ποσοστό των συνολικών παραγγελιών για όλους τους τύπους των πλοίων, δηλαδή το 35% περίπου.
Γεγονός είναι πως συγκεκριμένοι τύποι πλοίων θα αντιμετωπίσουν μεγαλύτερα προβλήματα λόγω των επερχόμενων παραδόσεων. Αξίζει να αναφέρουμε πως μεταξύ των 40,000 – 65,000 DWT το βιβλίο παραγγελιών είναι στα 700 πλοία, εκ των οποίων τα 548 είναι Ultramax(60 – 65,000 DWT). Από αυτά, τα 270 θα παραδοθούν φέτος, 191 το 2016 και 44 και 3 αντίστοιχα το 2017 και 2018. Η αναμενόμενη αύξηση των παραδόσεων των Ultramax τα επόμενα 2 χρόνια σε συνδυασμό με την αρνητική εικόνα της αγοράς, έχει σαν αποτέλεσμα, 40 περίπου από τα παραγγελθέντα πλοία να έχουν βγει ήδη στην αγορά σαν Re-sales. Αξίζει να επισημάνουμε, πως ο συγκεκριμένος τύπος πλοίων που συγκαταλέγονται στα ECO, όπως άλλωστε και όλα τα ECO πλοία γενικώς, λόγω των χαμηλών τιμών των πετρελαίων έχουν αρχίσει και χάνουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα, συγκριτικά με όταν η τιμή των bunkers ήτανε $ 700 τον τόνο.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Panamax, το ‘ANNOULA’ 70.281 DWT (1997 – Sanoyas), αγοράστηκε με χαρτιά SS/DD due, στα $ 6,1 εκ. περίπου.
✏ Στα Handymax και Handysize, το ‘ANASSA’ 43.246 DWT (1994 –Hyundai) πουλήθηκε στα $ 10,65 εκ., το ‘EGS TIDE’ 35.916 DWT(2011 – Hyundai Mipo) πουλήθηκε στα $ 16,8 εκ. και το ‘CARIBBEANID’ 27.940 DWT (1996 – Naikai Zosen) πουλήθηκε στα $ 5 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Suezmax, το ‘CHAPTER GENTA’ 156.493 DWT (2010 – JiangsuRongsheng) και το ‘ROXEN STAR’ 156.436 DWT (2010 – JiangsuRongsheng) πουλήθηκαν en-bloc στην Frontline στα $ 96 εκ. .
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης άφησαν ελεύθερα έπειτα από πάνω από ένα χρόνο τα μέλη του πληρώματος του πλοίου «Galaxy Leader», που είχαν συλλάβει…
Η εκμετάλλευση των κοιτασμάτων της παραμένει ψηλά στην ατζέντα της Λιβύης, η οποία βρίσκεται σε αναζήτηση επενδύσεων. Ειδικότερα, βάσει δημοσιεύματος του τουρκικού πρακτορείου ειδήσεων…
Σε συζητήσεις για την έκδοση ομολόγου αξίας τουλάχιστον $100 εκατ. στη σκανδιναβική αγορά βρίσκεται η Contships Management, η μεγαλύτερη παγκοσμίως ιδιοκτήτρια εταιρεία feeder containerships…
Σε «τέστ αντοχής» (stress tests) και επιτόπιους ελέγχους από κλιμάκια της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) θα υποβληθούν το 2025 οι τράπεζες. Όπως ανακοίνωσε πρόσφατα…
Με δυναμικό ρυθμό βαίνουν οι επενδύσεις των Ελλήνων πλοιοκτητών για τη ναυπήγηση καινοτόμων ποντοπόρων πλοίων και το 2025. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της…
Περίπου 1,4 δισεκατομμύρια τουρίστες ταξίδεψαν στο εξωτερικό το 2024, αριθμός που φτάνει σε προ-πανδημίας επίπεδα, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η υπηρεσία…
Στο πλαίσιο της στρατηγικής του ανάπτυξης, ο ενεργειακός κολοσσός ADNOC προέβη πρόσφατα σε νέες διαρθρωτικές κινήσεις, που αφορούν τις ναυτιλιακές δραστηριότητες του ομίλου. Σύμφωνα…
Η τεχνολογία EnergoFlow της Wärtsilä και οι Προπέλες Σταθερού Βήματος (Fixed Pitch Propellers ‒ FPP) παρέχουν λύσεις που μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων. Το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ