Την Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου 2017 το Ελληνογαλλικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο διοργάνωσε εκδήλωση με θέμα τις προοπτικές συνεργασίας των Ελλήνων πλοιοκτητών με τη γαλλική ναυτασφαλιστική αγορά.
Παρουσία κορυφαίων στελεχών γαλλικών ασφαλιστικών οίκων, δικηγόρων, υψηλόβαθμων στελεχών της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας και πλοιοκτητών, συζητήθηκαν φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, με επίκεντρο τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στη νέα εποχή.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η παρουσίαση της γαλλικής ναυτιλιακής συστάδας από τον κ. Frederic Moncany de Saint-Aignan, προέδρου του Cluster Maritime Français, ο οποίος επισήμανε, μεταξύ άλλων, τη σημαντική συμβολή της ναυτιλίας στη γαλλική οικονομία, η οποία όμως παραμένει άγνωστη στην ευρύτερη γαλλική κοινωνία. Πιο συγκεκριμένα, ανέφερε πως η ναυτιλιακή βιομηχανία στη Γαλλία αντιπροσωπεύει το 2,5% του ΑΕΠ της χώρας, απασχολεί άμεσα περισσότερους από 289.000 εργαζομένους, ενώ «εκμεταλλεύεται» ακόμα και στις μέρες μας τις δυνατότητες που της παρέχει η ΑΟΖ της και οι υπερπόντιες κτήσεις της στην Καραϊβική και στον Ειρηνικό ωκεανό.
Στο γαλλικό κλάστερ, στην οργάνωσή του αλλά και στην ανάγκη της συσπείρωσης όλων των εταιρειών του κλάδου των ασφαλιστικών στη Γαλλία για εξωστρέφεια, προβολή και αναζήτηση διεθνών ευκαιριών αναφέρθηκαν και οι κ. Mathieu Berrurier, Chairman της UCAMAT και του Groupe Eyssautier, και Henry Allard, Vice Chairman της UCAMAT και Chairman της Filhet Allard Maritime. Στην ερώτηση για ποιο λόγο αυτή η κίνηση σήμερα, ο κ. Allard απάντησε πως «είμαστε μεν Γαλάτες, αλλά με διεθνές βεληνεκές».
Ανάμεσα στις ομιλίες ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε επίσης η παρουσίαση της κ. Béatrice Witvoet, Founding Partner της LBEW, η οποία ως δικηγόρος ανέλυσε το γαλλικό ασφαλιστικό δίκαιο, ενώ επισήμανε τα εξωδικαστικά συστήματα που υιοθετεί η γαλλική νομοθεσία για την επίλυση ναυτιλιακών και ασφαλιστικών διαφορών.
Πέρα όμως από τις παρουσιάσεις των Γάλλων ομιλητών, ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν και οι επισημάνσεις και οι προτάσεις των εκπροσώπων της ελληνικής και κυπριακής πλοιοκτησίας. Ο κ. Γεώργιος Παπαδόπουλος, γενικός διευθυντής της Safe Bulkers Management Ltd., δήλωσε πως η ναυτιλία αποτελεί έναν κατεξοχήν δυναμικό κλάδο, με τις σύγχρονες απαιτήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας να είναι κατά πολύ αυξημένες σε σχέση με το παρελθόν. Δεν παρέλειψε μάλιστα να κάνει λόγο για τους σύγχρονους κινδύνους που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία, αναφέροντας ενδεικτικά τις κυβερνο-επιθέσεις, την πειρατεία αλλά και τα ακραία καιρικά φαινόμενα, γεγονότα που ανατρέπουν τα σχέδιά του για μια «ήρεμη συνταξιοδότηση σύντομα». Ο ίδιος μάλιστα χαριτολογώντας δήλωσε ότι ύστερα από αρκετές δεκαετίες στο ναυτιλιακό στίβο θα επιθυμούσε να αποσυρθεί, αλλά οι τρέχουσες ανατρεπτικές συνιστώσες δυσχεραίνουν κατά πολύ την απόφασή του.
Σε αντίθετη κατεύθυνση κινήθηκε ο κ. Νίκος Βερνίκος, πρόεδρος του Ελληνικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, ο οποίος, αφού πραγματοποίησε μια σύντομη αναδρομή στις σχέσεις Ελλάδας και Γαλλίας, εξέφρασε την αισιοδοξία του για το μέλλον, όχι μόνο της ανθρωπότητας, αλλά και κατ’ επέκταση της ναυτιλίας. Επισήμανε μάλιστα πως έχουν συμπληρωθεί 70 χρόνια ειρήνης, σταθερότητας και ευημερίας για πρώτη φορά στην ιστορία της γηραιάς ηπείρου, επιτρέποντας την άνθιση της οικονομίας και του ελεύθερου εμπορίου παγκοσμίως. Ο κ. Βερνίκος όμως τόνισε ότι δεν είναι μόνο η ειρήνη, αλλά και η διαρκής και σταθερή ανάπτυξη της οικονομίας και του εμπορίου και κατ’ επέκταση η ευημερία των λαών της Ευρώπης. «Ποτέ στο παρελθόν δεν ζήσαμε τέτοιες μέρες ειρήνης και ανάπτυξης», ανέφερε χαρακτηριστικά, δίνοντας έναν πιο ευοίωνο τόνο στον λόγο του.
Σε ερώτηση πρώην ναυτικού σχετικά με το μέλλον των μη επανδρωμένων πλοίων, οι κ. Παπαδόπουλος και Βερνίκος, εκπροσωπώντας οικογενειακές ναυτιλιακές εταιρείες, διατύπωσαν την άποψη πως πρόκειται για ένα σενάριο μακρινό, καθώς, όπως ανέφεραν, «έχουμε δει ατυχήματα πλοίων να συμβαίνουν σε επανδρωμένα πλοία, φανταστείτε τι θα συμβεί αν τα πλοία είναι μη επανδρωμένα».
Ο κ. Χρήστος Αναγνώστου, διευθυντής της Starbulk Management Inc., εξέφρασε διαφορετική άποψη. Πιο συγκεκριμένα, από τη σκοπιά μιας εισηγμένης εταιρείας στο χρηματιστήριο NASDAQ, ανέφερε πως το μη επανδρωμένο πλοίο ενδεχομένως να απασχολήσει σημαντικά τις νέες ή μάλλον τις επόμενες γενιές, ενώ η αυτοματοποίηση θα έχει αδιαμφισβήτητα αρνητικό αντίκτυπο στην απασχόληση, τόσο στη ναυτιλία όσο και σε άλλες βιομηχανίες. «Το θέμα είναι πώς θα προσφέρουμε θέσεις εργασίας», ανέφερε κλείνοντας τις σκέψεις του στο θέμα αυτό.
Σε ερώτηση που απηύθυνε στους εκπροσώπους των ναυτιλιακών εταιρειών ο συντονιστής του πάνελ, κ. Γιάννης Περλεπές, σχετικά με τα κριτήρια επιλογής ασφαλιστικής εταιρείας, ο κ. Αναγνώστου επισήμανε ότι σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η οικονομική ισχύς του ασφαλιστικού οίκου προκειμένου να ανταποκρίνεται άμεσα στα claims, η ύπαρξη τεχνογνωσίας στη ναυτιλιακή αγορά καθώς και η ύπαρξη διαπροσωπικών σχέσεων ανάμεσα στους underwriters και τους πλοιοκτήτες. Ο κ. Αναγνώστου δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη σημασία της ύπαρξης μακροχρόνιων σχέσεων ανάμεσα στις ασφαλίστριες και τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Ο κ. Νικόλας Φραγκίστας, CEO της Franco Compania Naviera SA, τόνισε πως οι γαλλικοί ασφαλιστικοί οίκοι αποτελούν έμπιστο συνεργάτη των Ελλήνων πλοιοκτητών, καθώς ανταποκρίνονται άμεσα και αξιόπιστα στα αιτήματά τους, παρότι είναι πιο ακριβοί από τους ανταγωνιστές τους. Τόνισε επίσης πως είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις ασφαλιστικές εταιρείες να λαμβάνουν υπόψη τους τις ιδιαιτερότητες της ναυτιλιακής βιομηχανίας, καθώς και να εξετάζουν το προφίλ της κάθε εταιρείας ξεχωριστά. Επισήμανε ακόμη πως οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες διακρίνονται από υψηλά standards σχετικά με τη διαχείριση των πλοίων τους, γεγονός στο οποίο συμφώνησαν και οι Γάλλοι συνομιλητές του Xavier Ratabou, διευθυντής της Filhet Allard Maritime και Mireille Tirel, διευθυντής της Groupe Eyssautier. Για το μέλλον της ναυλαγοράς ο κ. Φραγκίστας δεν ήθελε να διατυπώσει προβλέψεις, ενώ όλοι οι παρευρισκόμενοι θεώρησαν ομιχλώδες το σκηνικό στη ναυτιλία όπως εξελίσσεται χωρίς να μπορεί κάποιος να κάνει σήμερα σαφείς προβλέψεις και εικασίες για τις ναυλαγορές.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης έγινε αντιληπτή η πρόθεση των γαλλικών ασφαλιστικών οίκων για συντονισμένη και συλλογική δράση, με σκοπό ένα ευρύτερο άνοιγμα προς την ελληνική αγορά, και πιο συγκεκριμένα στην ελληνική ναυτιλία. Εντύπωση μάλιστα προκάλεσε στους συμμετέχοντες η συλλογικότητα με την οποία έδρασαν οι γαλλικοί ασφαλιστικοί κολοσσοί, υπό τη σκέπη του Ελληνογαλλικού Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητήριου, παρότι πρόκειται για ανταγωνίστριες εταιρείες. Στο τέλος της εκδήλωσης, διοργανωτές, ομιλητές και συμμετέχοντες συμφώνησαν να ανανεώσουν το ραντεβού τους για το άμεσο μέλλον.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Κατηγορίες απαγγέλθηκαν από αμερικανούς εισαγγελείς σε βάρος του ινδού δισεκατομμυριούχου Γκόταμ Αντάνι για το φερόμενο ρόλο του σε υπόθεση δωροδοκίας 265 εκατομμυρίων δολαρίων, βυθίζοντας…
Φορτηγό πλοίο σημαίας Μπελίζ με 10 αλλοδαπούς ναυτικούς προσάραξε σε αμμώδη αβαθή στη θαλάσσια περιοχή 0,8 ναυτικά μίλια δυτικά του λιμένα Αντιρρίου στον Πατραϊκό…
Πισωγύρισμα στους φιλόδοξους στόχους με επίκεντρο την παραγωγή ενέργειας πραγματοποιούν οι ευρωπαϊκοί κολοσσοί του κλάδου. Ειδικότερα, βάσει του Reuters, η BP φιλοδοξεί να επιστρέψει…
Το κόστος παραγγελίας και απόκτησης μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων έχει πάρει την ανιούσα τα τελευταία έτη. Ωστόσο, σε σύγκριση με τον του Νοέμβριο 2023, το κόστος…
Σημαντικές διαβουλεύσεις και αξιοσημείωτη πρόοδος με επίκεντρο τη συγκέντρωση κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση της «πράσινης» μετάβασης της παγκόσμιας οικονομίας πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της 29ης…
Θέση για τα απότοκα του επερχόμενου κανονισμού στη ναυτιλία FuelEU Maritime πήραν οι Γερμανοί εφοπλιστές. Πιο συγκεκριμένα, σε τοποθέτησή του ο δρ Martin Kröger,…
O Oίκος Ναύτου γνωστοποίησε ότι η χορήγηση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης σε ορισμένες κατηγορίες ανέργων ναυτικών για τις γιορτές των Χριστουγέννων 2024 θα γίνει σύμφωνα…
Κατατέθηκε από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωνσταντίνο Χατζηδάκη στην Ολομέλεια ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2025. Ο κ. Χατζηδάκης καταθέτοντας και σε ηλεκτρονική…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ