Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
Από την κάμψη του 2009, όταν σημειώθηκε πτώση κατά 4%, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο αυξήθηκε κατά 38%, προσθέτοντας επιπλέον 3,2 δις τόνους.
Το ευρύ φάσμα του θαλάσσιου εμπορίου είναι γνωστό, με μια σειρά φορτίων που συμβάλλουν σε μια προβλεπόμενη αύξηση εμπορίου κατά 11,5 δις τόνους φέτος. Το αργό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου αντιπροσωπεύουν το 27% του συνόλου, το χύδην ξηρό φορτίο το 44% και το θαλάσσιο εμπόριο containers το 16%.
Οι μεταβολές στα μερίδια φορτίου με την πάροδο του χρόνου ήταν σταδιακές και αν συγκρίνουμε τα ποσοστά του μεριδίου των φορτίων στην ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου σε όρους τόνων και σε όρους τονοχιλιομέτρων υπάρχουν σημαντικές διαφορές.
Το εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύει το 49% των συνολικών τονοχιλιομέτρων στο θαλάσσιο εμπόριο φέτος σε σύγκριση με το 44% του μεριδίου σε όρους τόνων. Τα προϊόντα πετρελαίου παρέχουν το 9% του εμπορίου σε τόνους, αλλά μόνο 5% σε όρους τονομιλίων.
Το εμπόριο δημητριακών αντιπροσωπεύει το 8% της αύξησης σε όρους τόνους-μίλια, αλλά μόνο το 6% σε τόνους στην ανάπτυξη του θαλάσσιου εμπορίου, ενώ το αργό πετρέλαιο που αντιπροσώπευε το 6% της αύξησης σε τόνους συνέβαλε στο 10% της αύξησης σε τόνους-μίλια. Και στις δύο περιπτώσεις η ροή του εμπορίου από τον Ατλαντικό στην Κίνα είχε σημαντικό αντίκτυπο. Το θαλάσσιο εμπόριο containers αντιπροσωπεύει το 21% της αύξησης σε τόνους, αλλά μόνο το 18% σε όρους τόνους-μίλια.
Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι η ανάπτυξη θαλάσσιου εμπορίου από το 2009 δεν είναι αναιμική αλλά η προσφορά των πλοίων είναι αυτή που από το 2009 υποκινεί τις συνεχόμενες κρίσεις στη ναυλαγορά των πλοίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Είκοσι πέντε εκατομμύρια βαρέλια ιρανικού πετρελαίου βρίσκονται «κολλημένα» σε κινεζικούς λιμένες, με την Τεχεράνη να φιλοδοξεί να προβεί σε πώλησή τους. Ειδικότερα, αμερικανικές κυρώσεις…
Ποδαρικό σταθερότητας σημειώθηκε στη ναυλαγορά των υγραεριοφόρων την πρώτη εβδομάδα του 2025. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys για την εβδομάδα με…
Στις σελίδες των Ναυτικών Χρονικών, πέρα από τις διεθνείς και εγχώριες εξελίξεις που διαδραματίζονταν στην ποντοπόρο ναυτιλία, καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα,…
Εξήντα επτά νέα κρουαζιερόπλοια αναμένεται να παραδοθούν έως το 2036, με την αξία αυτών να ανέρχεται σε $57 δισ., σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα…
Τα δυο τελευταία χρόνια ξεπεράστηκε μεσοσταθμικά το όριο του 1,5 ° Κελσίου ως προς την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη που τέθηκε με τη…
Το Υπουργείο Τουρισμού, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προχώρησε στη…
Σε μια νέα συμφωνία, που ενισχύει τη θέση της Mitsui O.S.K. Lines (MOL) στη βιώσιμη ναυτιλιακή καινοτομία, προχώρησε πρόσφατα ο ιαπωνικός ναυτιλιακός κολοσσός. Συγκεκριμένα,…
Το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο ανακοίνωσε ότι το Διοικητικό του Συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα να διορίσει τον νυν Βοηθό Γενικό Διευθυντή/Διευθυντή Τεχνικού Τμήματος, κ. Αλέξανδρο Ιωσηφίδη,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ