Ο πετρελαϊκός κολοσσός Exxonmobil δημοσίευσε μια ενδιαφέρουσα έκθεση σχετικά με το μέλλον του παγκόσμιου ενεργειακού τοπίου για τα επόμενα 25 χρόνια, με ορίζοντα το 2040.
Πολλοί και σημαντικοί παράγοντες θα δημιουργήσουν αυξημένη ζήτηση για ενέργεια, όπως για παράδειγμα, η οικονομική ανάπτυξη και η ευμάρεια των αναπτυσσόμενων χωρών και οι νέες τεχνολογίες που θα αναπτυχθούν.
Η σημαντική πληθυσμιακή αύξηση της μεσαίας τάξης παγκοσμίως θα σημάνει βελτιωμένη ποιότητα ζωής για δισεκατομμύρια ανθρώπους, οι οποίοι θα έχουν πρόσβαση σε καλύτερα συστήματα υγείας και εκπαίδευσης, καθώς επίσης και σε καλύτερες κατοικίες, οικοσκευές και αυτοκίνητα. Όλα αυτά σημαίνουν ότι θα απαιτείται συνεχώς επάρκεια στην αγορά ενέργειας, για την οποία η έκθεση προβλέπει μια συνεχή εναλλαγή των μορφών της προσφερόμενης ενέργειας.
Το πετρέλαιο αναμένεται να έχει σημαντικό ρόλο, αλλά το φυσικό αέριο και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα κατέχουν επίσης σημαντική θέση. Η μετάβαση προς μορφές ενέργειας με λιγότερη εξάρτηση από τον άνθρακα, συμπεριλαμβανομένης και της πυρηνικής ενέργειας, έχει άμεση συνάφεια με την προσπάθεια των κυβερνήσεων για μείωση των εκπομπών αερίου και τον περιορισμό του φαινομένου του θερμοκηπίου.
Η ζήτηση για ενέργεια αναμένεται να αυξηθεί παγκοσμίως κατά 25%, ωθούμενη από τις αναπτυσσόμενες χώρες και την αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος υπολογίζεται να φτάσει τα 9 δισεκατομμύρια. Η Ινδία και η Κίνα θα αντιπροσωπεύουν το 45% της παγκόσμιας ζήτησης ενέργειας.
Επιπλέον, καθώς η μεσαία τάξη θα γιγαντώνεται, οι ανάγκες για αυτοκίνητα και εν γένει μεταφορικά μέσα θα αυξηθούν, όπως επίσης και οι ανάγκες για μεταφορές αγαθών και προσώπων, με αποτέλεσμα μία αύξηση της τάξης του 25% στη ζήτηση για μεταφορές. Η τεχνολογία των αυτοκινήτων αναμένεται να μειώσει την κατανάλωση ανά μίλι για τα οχήματα. Ενδεικτικά, το 2015, υπολογίζεται ότι ένα αυτοκίνητο διανύει 30 μίλια για κάθε γαλόνι πετρελαίου. Το 2040 θα μπορεί να διανύει 50 μίλια/γαλόνι.
Παρά την αύξηση του πληθυσμού, οι εκπομπές αερίων δεν αναμένεται να αυξηθούν αντίστοιχα, ήτοι 10%, αλλά σε μικρότερο βαθμό λόγω της αξιοποίησης καλύτερων υλικών για τις κατασκευές κτιρίων, τη βελτίωση της κατανάλωσης των μεταφορικών μέσων, της τεχνολογίας για τις βιομηχανίες παραγωγής ενέργειας και της σταδιακής μετάβασης σε πηγές ενέργειας φιλικότερες προς το περιβάλλον, όπως αναφέρθηκε παραπάνω.
Το φυσικό αέριο θα υπερκεράσει τον άνθρακα στην παγκόσμια ζήτηση ενέργειας, αντιπροσωπεύοντας το 25%, ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για παραγωγή ενέργειας με φυσικό αέριο θα είναι κατά 60% λιγότερες από εκείνες του άνθρακα. Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι το 85% των παγκόσμιων πηγών φυσικού αερίου παραμένουν αναξιοποίητες, ποσοστό αρκετό για να καλυφθούν οι παγκόσμιες ενεργειακές ανάγκες για τα επόμενα 200 χρόνια. Μεγάλη αύξηση αναμένεται και για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αιολική και ηλιακή όπως επίσης και για την πυρηνική, δεδομένης μια φυσιολογικής τεχνολογικής εξέλιξης που θα θέτει υψηλά επίπεδα ασφάλειας – ήδη ορισμένες κυβερνήσεις αρχίζουν να δείχνουν ενδιαφέρον εκ νέου για την πυρηνική ενέργεια. Ωστόσο, το πετρέλαιο θα παραμείνει η κυρίαρχη πηγή ενέργειας καλύπτοντας το 1/3 της συνολικής ζήτησης, ωθούμενο από τη ζήτηση για μεταφορές και τις χημικές βιομηχανίες.
Συνολικά, το μείγμα της συνολικής ζήτησης ενέργειας εκτιμάται ότι θα αποτελείται από:
– 32% πετρέλαιο
– 25% φυσικό αέριο
– 20% άνθρακας
– 7% πυρηνική ενέργεια
– 4% αιολική και ηλιακή ενέργεια
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ εισέρχεται δυναμικά ο νοτιοκορεατικός κολοσσός Hanwha Ocean, καθώς πρόσφατα ολοκλήρωσε την εξαγορά αμερικανικού ναυπηγείου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το πρακτορείο…
Ανακατατάξεις (και) στην αγορά πετρελαίου αναμένεται να επιφέρει προσεχώς η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ, καθώς η επιστροφή του στον Λευκό…
H επίμονη νωχελικότητα της ναυλαγοράς των LNG carriers είναι εμφανής τις τελευταίες εβδομάδες. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος ναύλωσης…
Στο τεύχος της 15ης Μαΐου 1980, τα Ναυτικά Χρονικά, στη στήλη των Τεχνικών Θεμάτων, κατέγραψαν την είδηση της ολοκλήρωσης της μετασκευής του υπερωκεανίου «France»…
O καπτ. Δημήτρης Ματθαίου επανεκλέχτηκε πρόεδρος του Green Award Foundation για την επόμενη τριετία. Η επανεκλογή που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του…
Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ απειλεί πλέον την Ευρωπαϊκή Ένωση με τελωνειακούς δασμούς, αν δεν μειώσει το τεράστιο εμπορικό έλλειμμά της με…
Σύμφωνα με τις τρέχουσες προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδος, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,3% το 2024, να επιταχυνθεί στο…
O Όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ, μέλος της Holcim, υπέγραψε την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου σύμβαση μελέτης Βασικού Σχεδιασμού (Front End Engineering & Design – FEED) με την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ