Ο πετρελαϊκός κολοσσός Exxonmobil δημοσίευσε μια ενδιαφέρουσα έκθεση σχετικά με το μέλλον του παγκόσμιου ενεργειακού τοπίου για τα επόμενα 25 χρόνια, με ορίζοντα το 2040.
Πολλοί και σημαντικοί παράγοντες θα δημιουργήσουν αυξημένη ζήτηση για ενέργεια, όπως για παράδειγμα, η οικονομική ανάπτυξη και η ευμάρεια των αναπτυσσόμενων χωρών και οι νέες τεχνολογίες που θα αναπτυχθούν.
Η σημαντική πληθυσμιακή αύξηση της μεσαίας τάξης παγκοσμίως θα σημάνει βελτιωμένη ποιότητα ζωής για δισεκατομμύρια ανθρώπους, οι οποίοι θα έχουν πρόσβαση σε καλύτερα συστήματα υγείας και εκπαίδευσης, καθώς επίσης και σε καλύτερες κατοικίες, οικοσκευές και αυτοκίνητα. Όλα αυτά σημαίνουν ότι θα απαιτείται συνεχώς επάρκεια στην αγορά ενέργειας, για την οποία η έκθεση προβλέπει μια συνεχή εναλλαγή των μορφών της προσφερόμενης ενέργειας.
Το πετρέλαιο αναμένεται να έχει σημαντικό ρόλο, αλλά το φυσικό αέριο και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα κατέχουν επίσης σημαντική θέση. Η μετάβαση προς μορφές ενέργειας με λιγότερη εξάρτηση από τον άνθρακα, συμπεριλαμβανομένης και της πυρηνικής ενέργειας, έχει άμεση συνάφεια με την προσπάθεια των κυβερνήσεων για μείωση των εκπομπών αερίου και τον περιορισμό του φαινομένου του θερμοκηπίου.
Η ζήτηση για ενέργεια αναμένεται να αυξηθεί παγκοσμίως κατά 25%, ωθούμενη από τις αναπτυσσόμενες χώρες και την αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος υπολογίζεται να φτάσει τα 9 δισεκατομμύρια. Η Ινδία και η Κίνα θα αντιπροσωπεύουν το 45% της παγκόσμιας ζήτησης ενέργειας.
Επιπλέον, καθώς η μεσαία τάξη θα γιγαντώνεται, οι ανάγκες για αυτοκίνητα και εν γένει μεταφορικά μέσα θα αυξηθούν, όπως επίσης και οι ανάγκες για μεταφορές αγαθών και προσώπων, με αποτέλεσμα μία αύξηση της τάξης του 25% στη ζήτηση για μεταφορές. Η τεχνολογία των αυτοκινήτων αναμένεται να μειώσει την κατανάλωση ανά μίλι για τα οχήματα. Ενδεικτικά, το 2015, υπολογίζεται ότι ένα αυτοκίνητο διανύει 30 μίλια για κάθε γαλόνι πετρελαίου. Το 2040 θα μπορεί να διανύει 50 μίλια/γαλόνι.
Παρά την αύξηση του πληθυσμού, οι εκπομπές αερίων δεν αναμένεται να αυξηθούν αντίστοιχα, ήτοι 10%, αλλά σε μικρότερο βαθμό λόγω της αξιοποίησης καλύτερων υλικών για τις κατασκευές κτιρίων, τη βελτίωση της κατανάλωσης των μεταφορικών μέσων, της τεχνολογίας για τις βιομηχανίες παραγωγής ενέργειας και της σταδιακής μετάβασης σε πηγές ενέργειας φιλικότερες προς το περιβάλλον, όπως αναφέρθηκε παραπάνω.
Το φυσικό αέριο θα υπερκεράσει τον άνθρακα στην παγκόσμια ζήτηση ενέργειας, αντιπροσωπεύοντας το 25%, ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για παραγωγή ενέργειας με φυσικό αέριο θα είναι κατά 60% λιγότερες από εκείνες του άνθρακα. Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι το 85% των παγκόσμιων πηγών φυσικού αερίου παραμένουν αναξιοποίητες, ποσοστό αρκετό για να καλυφθούν οι παγκόσμιες ενεργειακές ανάγκες για τα επόμενα 200 χρόνια. Μεγάλη αύξηση αναμένεται και για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αιολική και ηλιακή όπως επίσης και για την πυρηνική, δεδομένης μια φυσιολογικής τεχνολογικής εξέλιξης που θα θέτει υψηλά επίπεδα ασφάλειας – ήδη ορισμένες κυβερνήσεις αρχίζουν να δείχνουν ενδιαφέρον εκ νέου για την πυρηνική ενέργεια. Ωστόσο, το πετρέλαιο θα παραμείνει η κυρίαρχη πηγή ενέργειας καλύπτοντας το 1/3 της συνολικής ζήτησης, ωθούμενο από τη ζήτηση για μεταφορές και τις χημικές βιομηχανίες.
Συνολικά, το μείγμα της συνολικής ζήτησης ενέργειας εκτιμάται ότι θα αποτελείται από:
– 32% πετρέλαιο
– 25% φυσικό αέριο
– 20% άνθρακας
– 7% πυρηνική ενέργεια
– 4% αιολική και ηλιακή ενέργεια
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Πρωταθλητής στην προσέλκυση φορτίων βωξίτη αναδείχθηκε στο δεκάμηνο ο στόλος των Capesizes, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τη μεταφορά του 62,3% του όγκου των…
Μείωση των επιτοκίων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κατά 0,25% τον Δεκέμβριο και περαιτέρω μειώσεις των επιτοκίων το 2025 προέβλεψε ο διοικητής της Τράπεζας της…
Μια νέα διαχειρίστρια εταιρεία κάνει την εμφάνισή της στη Σιγκαπούρη, «γέννημα» σύμπραξης των Ocean Network Express (ONE) και Seaspan Corporation (Seaspan). Οι δύο εταιρείες…
Η προσφορά δεξαμενόπλοιων βρίσκεται σε ρότα ανόδου, με αρκετές παραγγελίες για νεότευκτα πλοία, λίγες παραδόσεις αλλά και λίγες διαλύσεις πλοίων. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
«M/V Aurora Trader» ονομάζεται η νέα προσθήκη στον στόλο της Load Line Marine. Το Handysize bulk carrier ναυπηγήθηκε στην Κίνα το 2012 και αποτελεί…
Με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από το Ολοκαύτωμα της Ηρωικής Νήσου των Ψαρών, η Βουλή των Ελλήνων διοργάνωσε μία αφιερωματική εκδήλωση στην αίθουσα…
Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, εκπροσωπώντας το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, συμμετείχε στην 29η Διάσκεψη των Μερών της Σύμβασης του…
Σε τροχιά ισχυρής κερδοφορίας κινήθηκαν οι τράπεζες στο 9μηνο του 2024, γεγονός που ώθησε τις διοικήσεις των τραπεζών να αναθεωρήσουν προς τα πάνω τις…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ